Големият сблъсък при електрическите автомобили. Ще победят ли китайците?

Две компании са в ожесточен спор за лидерската позиция

Публикувано от Божидар Балевски юли 03, 2024 в Пазари

Китайският производител на електрически превозни средства BYD е на път да надмине Tesla по продажби на електрически превозни средства с батерии (BEV) през тази година, както се посочва в доклад на Counterpoint Research. "Тази промяна подчертава променящия се пейзаж на световния пазар на електрически превозни средства", отбелязват анализаторите на Counterpoint в своя доклад, публикуван във вторник.


През второто тримесечие продажбите на акумулаторни електромобили на BYD са се увеличили с близо 21 % в сравнение с предходната година, достигайки 426 039 единици, както е изчислено от CNBC. За разлика от тях доставките на Tesla за същия период са намалели с 4,8% до 443 956 автомобила.


Миналата година общото производство на BYD, което включва както задвижвани с батерии, така и хибридни автомобили, надхвърли 3 милиона единици, изпреварвайки производството на Tesla от 1,84 милиона автомобила за втора поредна година. Въпреки това BYD е произвела 1,6 млн. леки автомобила само на батерии и 1,4 млн. хибридни автомобила, което прави Tesla лидер в производството на BEV.


Въпреки това BYD изостава от Tesla през първото тримесечие, губейки първото място сред производителите на електромобили.


Какво смятат анализаторите за BYD


Counterpoint посочи, че Китай остава мощен играч на пазара на BEV, като BYD е начело. Изследователската фирма смята, че до 2024 г. продажбите на BEV в Китай ще бъдат четири пъти по-високи от тези в Северна Америка.


Според Counterpoint до 2027 г. Китай ще запази над 50 % от световния пазарен дял на BEV, а до 2030 г. се очаква китайските продажби на BEV да надхвърлят общите продажби на Северна Америка и Европа.


Неотдавна Европейският съюз обяви плановете си да наложи допълнителни мита на китайските производители на електромобили, за да противодейства на потенциалните вреди за индустрията на ЕС. BYD ще се сблъска с тарифа от 17,4 %, Geely - с допълнителни 20 %, а SAIC - с най-високата тарифа от 38,1 %, в допълнение към съществуващото мито от 10 % върху вносните електрически превозни средства.


Понастоящем тези тарифи са временни, но ще влязат в сила от 4 юли, ако преговорите с китайските власти не доведат до решение, както бе заявено от Европейската комисия на 12 юни.


Защо Tesla губи дял в Европа


"Новите мита на ЕС върху китайските електромобили имат за цел да създадат лоялна конкуренция за европейските производители на електромобили, които се борят с по-евтиния китайски внос", обясни Лиз Лий, асоцииран директор на Counterpoint Research.


"Тези мита могат да насърчат китайските производители на автомобили да насочат вниманието си към развиващите се пазари като Близкия изток и Африка, Латинска Америка, Югоизточна Азия, Австралия и Нова Зеландия", допълни Лий.


В доклада се споменава също така, че се очаква глобалните продажби на BEV да достигнат 10 милиона единици до 2024 г., което ще съвпадне с продължаващия спад на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Този ръст ще бъде стимулиран от усилията за повишаване на рентабилността и достъпността на електрическите превозни средства и батериите за тях.