Европейските търговци са по-добри от американските!

Zara и Primark правят фурор в САЩ

Публикувано от Любомир Стойчевски ное 13, 2024 в Пазари

Европейски търговци на дребно като Zara и Primark правят фурор в Съединените щати, конкурирайки се успешно на пазар, на който други търговци отвъд Атлантическия океан са се борили с трудности в миналото. Тези марки разтърсват ландшафта на търговията на дребно със своите уникални стратегии и предложения, като се позиционират като сериозни конкуренти на утвърдените американски вериги.


Разширяване на присъствието с отличителни стратегии


В Гринуич, Кънектикът, Zara, собственост на испанската Inditex SA, демонстрира способността си да предлага бърза мода с престижен привкус. Магазинът предлага артикули като жилетка с панделка от органза за 49,90 USD и блейзър с пайети за 109 USD, които съчетават достъпност с усещане за лукс. Междувременно в Куинс, Ню Йорк, Primark, част от британската Associated British Foods Plc, привлича семейства с евтини и стилни детски дрехи, включително блестящи рокли за 20 USD.


Тези две марки представят контрастните, но допълващи се подходи на европейските търговци на дребно. Zara се движи нагоре по веригата, насочвайки се както към любителите на бързата мода, така и към клиентите на средния клас универсални магазини. Primark, често наричан „Primani“ заради своята шикозна, но достъпна привлекателност, е пряко предизвикателство към ориентираните към стойността търговци на дребно като Target и Gap, като същевременно застрашава нарастващия фокус на Walmart върху облеклото.


Новата вълна на разширяване на търговията на дребно в Европа


Това не е първият опит на Zara или Primark да навлязат на американския пазар, но този път те са част от по-широка вълна от европейски търговци на дребно, които се ориентират към предпочитанията на американските потребители с по-голяма изтънченост. Next Plc, един от водещите търговци на дребно в Обединеното кралство, предпазливо навлиза отново в САЩ, продава детски дрехи чрез Nordstrom и планира по-нататъшни сътрудничества. Германските вериги Aldi и Lidl, както и JD Sports Fashion Plc, също се развиват агресивно.


Inditex вижда огромен потенциал в САЩ, своя втори по големина пазар след Испания.


От кои държави идват приходите на Zara

Източник: Финансови отчети на компанията; Bloomberg


 Въпреки близо 100-те обекта на Zara в САЩ, включително наскоро открития дамски бутик в богатия Гринуич, пазарният дял на компанията остава малък. Inditex се възползва от този неизползван потенциал, като разширява обхвата си и въвежда нови концепции, като например завръщането на Massimo Dutti към физическите магазини във Флорида.


Учене от минали грешки


За разлика от предишните европейски начинания, които се препънаха, днешните участници се възползват от промените в потребителските навици, като например глобалния обхват на социалните медии и онлайн пазаруването. Тези тенденции улесняват марките да оценяват търсенето и да се адаптират бързо. Подходът на Zara, основан на данни, при който управителите на магазините предоставят обратна връзка в реално време на централата, е пример за тази адаптивност. В Гринуич това доведе до адаптирани предложения, като кашмирени изделия и първокласни кожени изделия, които отговарят на местните вкусове.


Primark също усъвършенства стратегията си, като намали размера на първите обекти и се съсредоточи върху по-малки, по-печеливши магазини. До края на 2024 г. Primark планира да има 29 магазина в САЩ, като през следващите години ще има още около 10. Въпреки че физическото присъствие на Primark остава ограничено в сравнение с гиганти като Walmart, фокусът върху достъпността и основните стоки намира отклик сред американските купувачи, което доведе до 30% увеличение на продажбите през последната финансова година.


Средна цена на различните продукти на Primark

Източник: Bernstein; Bloomberg



Преодоляване на предизвикателствата на пазара в САЩ


Въпреки напредъка си европейските търговци на дребно са изправени пред предизвикателства в САЩ, включително липса на разпознаваемост на марката и надвисналата заплаха от мита при управлението на новоизбрания президент Доналд Тръмп. Въпреки това марки като Zara може да са по-малко уязвими поради това, че разчитат на производство по-близо до дома си, което намалява излагането на китайски внос. Ниските цени на Primark също осигуряват защита срещу инфлацията, предизвикана от митата.


Търговците на дребно в САЩ, особено тези, които произвеждат детско облекло, усещат горещината. Фокусът на Primark върху достъпната детска мода е пряко предизвикателство за Old Navy и други подобни марки. В същото време бързото време за изпълнение на поръчките на Zara - от дизайна до рафтовете на магазините за седмици - поставя висока летва за конкурентите в областта на бързата мода.


Бързата мода в действие


В Гринуич купувач пробва блейзър с пайети, който е бил изложен само час по-рано - доказателство за светкавичния производствен цикъл на Zara. Тъй като тези европейски марки продължават да се разрастват, американските търговци на дребно ще трябва да подобрят играта си, предлагайки по-добра стойност, свежи стилове и по-бързи срокове на изпълнение, за да останат конкурентоспособни.


Тази нова вълна от европейски претенденти е на път да остави трайна следа на американския пазар на дребно, като промени облика на индустрията и засили конкуренцията за местните играчи.