Европейският съюз успешно удари китайските авто гиганти?
Свършиха ли работа митата на ЕС?
Публикувано от Божидар Балевски авг 16, 2024 в Пазари
Въвеждането на мита на Европейския съюз ограничи притока на произведени в Китай електрически превозни средства (ЕПС) през юли, тъй като ЕС се стреми да предпази местната си автомобилна индустрия от по-евтина чуждестранна конкуренция.
По данни на Dataforce, която анализира данни от 16 държави - членки на ЕС, броят на новите регистрации на електромобили от китайски компании като BYD Co. и MG на SAIC Motor Corp. е намалял с 45% през юли в сравнение с юни.
Този спад може да е бил засилен от производителите, които са бързали да доставят автомобили преди въвеждането на новите мита на 5 юли, каза Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор, базиран близо до Хамбург. Той отбеляза, че това бързане вероятно е довело до изчерпване на складовите наличности.
Временните тарифи, които могат да увеличат вносните мита с до 48 %, имат за цел да защитят жизненоважната индустрия на ЕС от китайските конкуренти, които се възползват от структурни предимства, като например субсидираната от държавата технология на батериите. Ситуацията повиши и политическото напрежение, като Китай заплаши с ответни мерки, докато преговорите продължават.
Спадът в регистрациите на електрически превозни средства в Китай е в съответствие с 36% спад в общите продажби на електрически превозни средства в 16-те държави, наблюдавани от Dataforce. Забележително е, че западните марки като BMW, Stellantis и Tesla, които също внасят произведени в Китай електромобили, отбелязаха по-малко драматични спадове поради по-предпазливото управление на запасите.
Въпреки неуспеха, китайските автомобилни производители продължават да се стремят да разширяват присъствието си в Европа, третия по големина автомобилен пазар в света. Откакто навлязоха на пазара през 2019 г., марки като MG и BYD непрекъснато увеличават пазарния си дял, който през юли възлиза на 8,5 %, в сравнение със 7,4 % година по-рано.
Въпреки тарифите BYD се справя отлично
През юли BYD утрои продажбите си на електромобили на 16-те наблюдавани пазара в сравнение със същия месец на миналата година, докато MG отбеляза 20% спад на годишна база, а продажбите на Polestar спаднаха с 42%. Джулиан Лицингер, анализатор на Dataforce, отбеляза, че резултатите на BYD помагат за смекчаване на общия спад при китайските марки.
BYD, водещата китайска автомобилна марка, продължава да навлиза на европейския пазар, като наскоро разшири дейността си в Полша и запази ценовата си стратегия въпреки новите мита. Компанията изгражда и нов завод в Унгария, с което показва ангажимента си към европейския пазар въпреки по-високите мита.
Новите мита са следствие от разследване на ЕС, което установи, че субсидиите на Пекин за производството на електромобили вредят на производителите на автомобили в блока. В резултат на това MG е изправен пред допълнително мито от 37,6 %, докато митата на Geely Automobile Holdings Ltd. и BYD ще се увеличат съответно с 19,9 % и 17,4 %. Тези мита могат да станат постоянни през ноември, освен ако не бъде постигнато решение между Брюксел и Пекин.
Дебатът за тарифите възникна успоредно със забавянето на растежа на електромобилите в световен мащаб, което оказва натиск върху производителите в целия свят. Политиците в ЕС се опитват да намерят баланс между защитата на работните места и целта за премахване на новите превозни средства, задвижвани с изкопаеми горива, до 2035 г.
Данните на Dataforce за юли включват основните пазари на ЕС като Германия, Франция и Италия, а пълните данни за всички 27 държави от ЕС се очакват по-късно този месец.
В Германия на китайските марки се падат 8% от регистрациите на автомобили през юли, което е спад спрямо 13% през юни. Във Франция техният дял е намалял от 8% на 5%. В Обединеното кралство, което не е част от ЕС, китайските марки са увеличили пазарния си дял.
Европейските производители на автомобили, включително Volkswagen AG и Stellantis NV, създават партньорства с китайски компании, за да намалят разходите си и да останат конкурентоспособни. В същото време китайските производители ускоряват плановете си за сглобяване на електрически автомобили в Европа.
Шмидт отбеляза, че макар BYD да може да поеме тарифите и да продължи европейската си експанзия, недостигът на транспортен капацитет възпрепятства нейния напредък. Той подчерта значението на постоянството, заявявайки: „Те трябва да продължат да натискат в Европа, ако искат да успеят.“