Европейската комисия хвърли мерник върху AliExpress

ЕС започна разследване на AliExpress, собственост на Alibaba, заради незаконно съдържание и порнография в платформата.

Публикувано от Божидар Балевски мар 14, 2024 в Пазари

Европейската комисия (ЕК) започна официално разследване на AliExpress, световния гигант в областта на електронната търговия, собственост на Alibaba. Тази проверка бележи значителен напредък за наскоро приетия Закон за цифровите услуги (ЗЦУ) и повдига въпроси относно ефективността на модерирането на съдържанието в големите онлайн платформи.


Законят, който влезе в сила през март 2024 година, има за цел да държи технологичните компании отговорни за съдържанието, разпространявано на техните платформи. Това разследване сигнализира за намерението на ЕС да прилага ЗЦУ с усърдие и създава прецедент за други онлайн пазари.


Фокус на разследването


Разследването на ЕК обхваща няколко ключови области, очертани в Закона за цифвори услуги:


Моделиране на съдържанието - Основният проблем е дали AliExpress се е справил адекватно с незаконното и вредно съдържание, особено с порнографията, достъпна за непълнолетни. ЗЦУ задължава платформите да предприемат проактивни мерки за идентифициране и премахване на такова съдържание.

Управление на риска - Разследването ще оцени стратегиите на AliExpress за намаляване на рисковете, свързани с продажбите на продукти. Това включва проверка на легитимността на продавачите и гарантиране на спазването на правилата за безопасност, особено по отношение на продукти, които могат да застрашат здравето на потребителите, като например фалшиви лекарства.

Прозрачност и отчетност - ЕК ще провери рекламните практики на AliExpress и яснотата, която тя предоставя на потребителите относно препоръките за продукти и спонсорираното съдържание. ЗЦУ изисква от платформите да поддържат хранилище на рекламите с възможност за търсене, което повишава прозрачността за потребителите.

Вътрешно разглеждане на жалби - Разследването ще проучи как AliExpress разглежда жалби на потребители, свързани с незаконно съдържание, подвеждаща реклама или опасения за безопасността на продуктите. Законът за защита на потребителите изисква създаването на ефективни механизми, чрез които потребителите да докладват за такива проблеми.


Потенциални последици за AliExpress


Резултатът от разследването може да има значителни последици за AliExpress. Ако Европейската комисия установи нарушения на закона, компанията може да бъде глобена с до 6% от глобалните си приходи. Освен това ЕК може да разпореди корективни мерки, като например по-строги политики за модериране на съдържанието и усъвършенствани механизми за докладване на потребителите.


Освен това едно отрицателно решение може да накърни репутацията на AliExpress в Европейския Съюз, което може да повлияе на доверието на потребителите и на пазарния дял. Отстраняването на опасенията на ЕК своевременно и нагледно би могло да намали тези рискове.


Предизвикателства, свързани с модерирането на съдържанието на глобалния пазар


Разследването на AliExpress подчертава присъщите на глобалните платформи сложни условия за модериране на съдържанието. Балансирането между свободата на потребителите и регулирането на съдържанието е постоянно предизвикателство.


Определянето на "незаконно" или "вредно" съдържание може да варира в различните юрисдикции. AliExpress трябва да се ориентира в тези различия, като същевременно гарантира спазването на разпоредбите на ЕС. Ефективното модериране на съдържание в огромна платформа като AliExpress изисква сложни алгоритми и голяма човешка работна сила. От решаващо значение е да се балансира между рентабилността и точната проверка на съдържанието.


От съществено значение също така е да се намери правилният баланс между модерирането на съдържанието и потребителското изживяване. Прекалено агресивните практики за модериране могат да отблъснат потребителите, докато небрежните политики могат да ги изложат на вредно съдържание.


По-широко въздействие върху технологичната индустрия


Проверката на ЕС срещу AliExpress изпраща ясно послание към други технологични компании, работещи в региона. Ерата на саморегулирането приключи, а Закона за цифровите услуги поставя по-висока летва за модериране на съдържанието и защита на потребителите. Компаниите трябва да инвестират в надеждни механизми за филтриране на съдържанието, прозрачни рекламни практики и лесни за ползване системи за разрешаване на жалби.


Освен това подходът на ЕС може да вдъхнови други регулаторни органи по света да приемат подобно законодателство, което потенциално да доведе до по-контролирана и отговорна онлайн среда.