Ефектът от напрежението в Червено море върху икономиките на ОИСР

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие предупреждава, че повишените транспортни разходи представляват заплаха за инфлацията.

Публикувано от Божидар Балевски фев 05, 2024 в Геополитика

В постоянно променящия се пазар на световната търговия неотдавнашното напрежение в Червено море хвърля сянка върху борбата с инфлацията. Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) предупреждава, че повишените транспортни разходи, произтичащи от кризата в Червено море, могат да представляват сериозно предизвикателство за нейните 38 държави членки. При задълбочаване на анализа става ясно, че настоящата динамика в корабоплаването може да усложни продължаващата борба с инфлацията, като окаже влияние върху разходите за внос и икономическите перспективи в страните от ОИСР.


Въздействие на напрежението в Червено море върху разходите за транспорт


Кризата в Червено море предизвика значително увеличение на цените на морските превози, които скочиха със 100%. Ако тези условия се запазят, това рязко увеличение на разходите за превоз може да доведе до повишаване на инфлацията на цените на вноса в държавите - членки на ОИСР, с близо 5 процентни пункта. Последиците са мащабни и могат да увеличат общото увеличение на цените с 0,4 процентни пункта в рамките на една година, както се посочва в последните икономически прогнози на ОИСР.


В края на 2023 година големите корабни компании започнаха да пренасочват кораби от Суецкия канал, избирайки по-дългия маршрут през нос "Good Hope", поради засилените нападения от страна на подкрепяните от Иран хутски бойци в Йемен. Тази стратегическа промяна, макар и да гарантира безопасността, увеличи времето за пътуване с 30 % до 50 %, което доведе до намаляване на капацитета на корабоплаването на световния пазар.


Динамика на корабоплавателната индустрия и намаляване на натиска върху разходите


Въпреки че по-дългите маршрути на корабоплаване допринасят за увеличаване на разходите, ОИСР подчертава, че през предходната година корабоплавателната индустрия е имала излишен капацитет. Свръхкапацитетът е резултат от навлизането в експлоатация на нови контейнеровози, което осигурява противодействаща сила, която може да смекчи част от натиска върху разходите, предизвикан от по-дългите маршрути. Тази динамика подчертава сложното взаимодействие на факторите, определящи икономическите последици от кризата в Червено море.


Експертни виждания и краткосрочни предизвикателства


Клеър Ломбардели, главен икономист в ОИСР, подчертава необходимостта от бдителност по отношение на устойчивата инфлация в резултат на кризата. Макар да признава повишаването на цените на морските превози, Ломбардели твърди, че понастоящем ОИСР не очаква продължително въздействие върху инфлацията на потребителските цени. Тимен Меестер, главен оперативен директор на базираната в Дубай логистична компания DP World, предлага от друга страна различна гледна точка, като характеризира настоящото състояние като "стабилно", при което мрежите са се адаптирали, но предизвикателствата продължават да съществуват, особено при европейския внос, който изпитва значителни закъснения.


Меестер признава по-високите разходи, дължащи се на неефективността на мрежата, но смекчава опасенията, като определя въпроса като "краткосрочен проблем". Въпреки настоящите предизвикателства, той посочва, че мрежите са се адаптирали и товарните потоци постепенно се нормализират, макар и в по-дълги срокове.


Глобални икономически перспективи в условията на напрежение в Червено море


Последните икономически перспективи на ОИСР дават смесени прогнози за страните членки на организацията. Докато в САЩ се наблюдава положителна траектория на растеж с прогнозиран икономически растеж от 2,1 %, което е корекция нагоре с 0,6 процентни пункта спрямо предишната оценка, в еврозоната се наблюдава леко намаление с 0,3 процентни пункта, като се установява на ниво от 0,6 %. Прогнозата за Обединеното кралство остава стабилна на ниво от 0,7%. Ломбардели набляга на положителните тенденции в САЩ, позовавайки се на намаляващата инфлация и стабилния растеж, който се очаква да подкрепи реалните доходи и потреблението.


Въпреки това Европа е изправена пред уникални предизвикателства, борейки се с въздействието на шока в цените на енергията, инфлацията, засягаща реалните доходи, и по-голямата зависимост от банково финансиране в условията на по-строги парични политики. ОИСР очаква потенциално намаляване на лихвените проценти от Европейската централна банка през втората половина на годината, ако преобладаващите тенденции се запазят.


Пътят напред за световната търговия


Напрежението в Червено море се оказва многостранно предизвикателство с потенциални последици за световната търговия и икономическата динамика. С нарастването на транспортните разходи държавите - членки на ОИСР, се намират в критичен момент в борбата си с инфлацията. Докато краткосрочните предизвикателства продължават, дългосрочните съображения, като демографските промени и застаряването на работната сила, добавят слоеве сложност към икономическите перспективи.


Преодоляването на тези предизвикателства ще изисква деликатен баланс между справянето с непосредствените смущения и формулирането на устойчиви стратегии за устойчив растеж. Развиващият се сценарий в Червено море служи като ярко напомняне за взаимосвързаността на световната търговия и геополитическите събития, като засилва необходимостта от адаптивни и проактивни икономически политики в условията на несигурност.