Една от най-големите компании в света продаде част от бизнеса си на Русия
Русия купува бизнес на една от най-големите фирми за 520 милиона евро
Публикувано от Божидар Балевски окт 14, 2024 в Пазари
Unilever финализира продажбата на руския си бизнес за 520 млн. евро, като купувач е местната компания Arnest. Продажбата включва четирите фабрики на Unilever в Русия, които през 2023 г. са допринесли с около 1% за глобалните приходи и нетната печалба на компанията.
Сделката е одобрена от руските власти
Сделката, която получи одобрението на Москва, бележи излизането на Unilever от руския пазар. Британската компания беше подложена на критики за това, че остава в страната след нахлуването на Русия в Украйна. Тази продажба е част от по-широка вълна от западни компании, които се изтеглят от Русия, като Arnest се превръща в ключов купувач на тези чуждестранни активи.
Arnest, собственост на руския индустриалец Алексей Сагал, наскоро придоби активи от няколко западни компании, включително Ball Corp., Heineken и Oriflame, след излизането им от Русия. Тези придобивания значително увеличиха приходите на Arnest, като през миналата година продажбите се удвоиха до 13,9 млрд. рубли (143 млн. USD), а печалбата нарасна 24 пъти.
Сложен процес на продажба
Главният изпълнителен директор на Unilever Хайн Шумахер обясни, че подготовката на бизнеса за продажба е била трудна задача, включваща разделяне на ИТ платформи, вериги за доставки и адаптиране на марките за руския пазар. „Със завършването на тази продажба присъствието на Unilever в Русия вече е напълно прекратено“, заяви Шумахер.
Този ход следва интензивни критики към Unilever, особено след като Украйна я определи като „международен спонсор на войната“, обвинявайки компанията, че косвено подкрепя действията на Русия, като продължава дейността си там. Въпреки първоначалната съпротива, Unilever преразгледа позицията си по-рано тази година, стигайки до заключението, че ограничените им операции свеждат до минимум икономическия им принос към руската държава.
Затруднения за западните фирми, излизащи от Русия
Компаниите, които се опитват да продадат руските си активи, срещат трудности при осигуряването на справедливи оценки. Кремъл налага задължителна отстъпка от 50 % върху активите, продавани от предприятия от „недружелюбни“ държави, и налага минимален 15 % „данък при напускане“. Тези фактори, заедно със западните санкции, затрудняват намирането на подходящи местни купувачи, които са приемливи както за руските власти, така и за първоначалните западни собственици.
Тъй като вълната от продажби продължава, Arnest се превърна в ключов играч, който се възползва от понижените цени на активите и затвърждава позициите си на руския пазар.