Източник: Финансови отчети на компанията
Този спад до голяма степен се дължи на намаляването на продажбите на премиум моделите му, което подкопава стратегията на компанията, насочена към луксозните автомобили, целяща да повиши рентабилността.
Разочарование за компанията
„Резултатите за третото тримесечие не отговарят на очакванията ни“, заяви главният финансов директор Харалд Вилхелм. „Приемаме предпазлива перспектива по отношение на развитието на пазара и ще увеличим усилията си за постигане на по-голяма ефективност и намаляване на разходите във всички области на бизнеса.“
Акциите на Мерцедес реагираха с понижение до 3,9% в началото на търговията, разширявайки спада си от началото на годината до около 9%.
Представянето на компанията рязко контрастира с това на Tesla Inc., чиито акции се покачиха до 11-годишен връх след силен отчет за приходите и стабилни маржове на печалбата. Докато Tesla прогнозира увеличение на доставките за последното тримесечие, Mercedes прогнозира запазване на продажбите, което е сигнал за по-предизвикателни перспективи.
Икономическото забавяне в Китай засегна особено силно Mercedes, като се забелязва спад в поръчките на моделите от висок клас S-класа и Maybach. Освен това широката производствена мрежа на автомобилния производител допринася за по-високи структурни разходи в сравнение с конкуренти като Tesla. Спадът на китайския пазар по-рано накара Mercedes да преразгледа в посока надолу прогнозата си за продажбите през 2024 г. и да намали коригираните цели за маржа на печалбата на автомобилното си подразделение.
Без план?
Въпреки че Мерцедес се ангажира да подобри структурата на разходите си, той не уточни областите, в които ще бъдат извършени намаления. Компанията разполага с няколко производствени мощности в Германия, където разходите за труд и енергия са сравнително високи. В същото време Mercedes инвестира значителни средства в научноизследователска и развойна дейност, за да подкрепи прехода към електрификация, като управлява производството както на електрически, така и на традиционни автомобили с двигатели с вътрешно горене в обширната си заводска мрежа.
Спадът на рентабилността през третото тримесечие представлява най-ниската стойност от второто тримесечие на 2020 г. насам - период, повлиян от прекъсванията на продажбите и производството по време на настъпването на пандемията COVID-19.
Източник: Финансови отчети на компанията
След отделянето си от Daimler Truck, Mercedes отчита отделни данни за печалбата в автомобилния си сегмент, за разлика от предишните комбинирани данни за леки и лекотоварни автомобили.
Разочароващите резултати представляват предизвикателство за основната стратегия на Mercedes за финансиране на прехода към електрическо бъдеще. Китай, който е значителен пазар за луксозните автомобили на автомобилния производител, се разглеждаше като модел за разширяване на продажбите на премиум автомобили в световен мащаб.
За третото тримесечие Mercedes отчете приходи в размер на 34,5 млрд. евро (37,4 млрд. долара), което представлява 7% спад спрямо предходната година. Печалбата преди лихви и данъци също спадна рязко - с 48% до 2,52 млрд. евро в сравнение със същия период на миналата година.