Два поредни спада при продажбата на нови автомобили в Европа
Mercedes е зле, а Stellantis още повече
Публикувано от Любомир Стойчевски окт 22, 2024 в Пазари
През септември продажбите на автомобили в Европа отбелязаха първия си пореден спад от над две години насам, тъй като вялата икономика в региона и повишаващите се лихвени проценти възпрепятстваха потребителските разходи. По данни на Асоциацията на европейските автомобилни производители регистрациите на нови автомобили са намалели с 4,2% на годишна база, достигайки 1,12 млн. броя. Ръстът на продажбите на електромобили (ЕПС) не беше достатъчен, за да неутрализира спада в търсенето на традиционните модели с двигатели с вътрешно горене.
Повишение/спад на новорегистрираните автомобили в Европа
Източник: Асоциацията на европейските автомобилни производители
Лоши новини за европейските производители
Производителите на автомобили в Европа се борят да увеличат продажбите си в условията на продължително икономическо забавяне, като Stellantis NV, която притежава марки като Fiat и Peugeot, претърпя значителен спад на регистрациите от 26% - най-рязкото понижение сред големите производители.
Новорегистрирани автомобили според марката
Източник: Асоциацията на европейските автомобилни производители
Въпреки че в Обединеното кралство и Испания се наблюдава леко увеличение на продажбите, на други големи пазари като Германия, Франция и Италия се наблюдава спад, което допринася за общото намаление на доставките на автомобили на целия континент.
Пазарът на електромобили показа признаци на възстановяване през септември, което дава надежда на индустрията. В Обединеното кралство, където производителите на автомобили правят агресивни отстъпки, за да изпълнят правителствените цели за нулеви емисии, продажбите на електромобили нараснаха с 24 %. В Германия дискусиите за нови стимули помогнаха за увеличаване на продажбите на електромобили с 8,7 %. Въпреки това от началото на годината досега продажбите на електрически превозни средства са намалели с 2,6 %. Перспективите се усложняват още повече от предстоящите мита върху електромобилите, произведени в Китай, които могат да достигнат 45 %. Докато ЕС и Китай преговарят за потенциален компромис, за да избегнат тези налози, германският канцлер Олаф Шолц се обяви против тарифите.
Тъй като потребителите се колебаят относно високите разходи за притежаване на електрически автомобили, производителите на автомобили реагират с по-достъпни варианти. Renault наскоро представи новия си модел R5 на цена от 25 000 евро, а Stellantis започна да доставя своя Citroën ë-C3 на цена от 23 300 евро в средата на септември.
Volkswagen AG, най-големият автомобилен производител в Европа, обмисля безпрецедентно затваряне на заводи в Германия поради намаляващото търсене. По подобен начин Porsche AG и Mercedes-Benz Group AG преразглеждат стратегиите си за електромобили в отговор на по-бавния от очаквания ръст на продажбите на плъгин модели.
По-широкият спад на пазара на електрически превозни средства в Европа създава значителни рискове за производители като Volkswagen, Stellantis и Renault. Ако не успеят да изпълнят влизащите в сила по-строги разпоредби за емисиите на автомобилните паркове, те могат да бъдат глобени с до 15 млрд. евро.