Ценови войни на китайския пазар на електромобили
Tesla се понижава с 4%, Li Auto - с 8%, тъй като производителите на електрически превозни средства намаляват цените в условията на ожесточена конкуренция.
Публикувано от Божидар Балевски апр 22, 2024 в Пазари
Китайският пазар на електрически превозни средства (ЕПС) преживява период на интензивна конкуренция, като утвърдени играчи като Tesla и Li Auto прибягват до агресивно намаляване на цените, за да запазят пазарния си дял. Тази ценова война предизвика шокови вълни в отрасъла, като повлия не само на участващите компании, но и на настроенията на инвеститорите по отношение на китайските акции на електромобили.
Глобална стратегия за коригиране на цените
Tesla, безспорният лидер на световния пазар на електрически превозни средства, започна ценовата война, като според съобщенията намали началната цена на своя Model 3 в Китай до 231 900 юана или около 32 000 долара в неделя. Това представлява намаление с 14 000 юана и означава по-широка стратегия за коригиране на цените от страна на Tesla, като подобни намаления се прилагат и на други големи пазари като Германия.
Li Auto реагира в същия дух
Китайският производител на електромобили Li Auto бързо последва примера, като в понеделник обяви намаления на цените за цялата си моделна гама. Това включва популярни модели като L7, L8, L9 и наскоро пуснатия на пазара Mega SUV. Компанията не съобщи точните намаления на цените в своя акаунт в Weibo, но според информацията намаленията за някои модели достигат до 30 000 юана. Уебсайтовете на Tesla и Li Auto отразиха актуализираните цени в понеделник, потвърждавайки прилагането на тези ценови корекции.
Кървава баня за инвеститорите
Ценовата война предизвика разпродажба на китайските акции на електромобили. Акциите на Li Auto, регистрирани в Хонконг, отбелязаха най-значителен спад, като се сринаха с 8,3% до най-ниското си ниво от 11 месеца насам. Паниката на инвеститорите обхвана и други китайски производители на електрически превозни средства, като цените на акциите на Nio, Xpeng и BYD спаднаха съответно с 1,7%, 1,9% и 0,2%.
Засилване на конкуренцията
Агресивното намаляване на цените е пряко следствие от все по-конкурентната среда на китайския пазар на електрически превозни средства. Местните производители на автомобили агресивно се стремят към пазарен дял, като използват модерни технологии и конкурентни ценови стратегии. Юджийн Хсиао, ръководител на отдела за капиталова стратегия за Китай в Macquarie Group, подчерта тази тенденция в неотдавнашна изследователска бележка, заявявайки, че всички големи китайски производители на електромобили имат една-единствена цел: "да отнемат короната на Tesla". Той подчерта още, че в момента китайският вътрешен автомобилен пазар преживява най-конкурентния си период в най-новата си история.
Оцеляване на най-приспособените
Хсиао смята, че намаляването на цените е само един от елементите на многостранна стратегия, използвана от основните китайски играчи на пазара на електромобили, за да оцелеят в "предстоящата вълна на консолидация на индустрията". Тази консолидация се отнася до потенциала за сливания и придобивания на фрагментирания китайски пазар на електрически превозни средства, тъй като по-малките играчи се борят да се конкурират с утвърдените играчи и новите участници.
Xiaomi влиза в битката
Конкурентният пейзаж се усложнява допълнително от навлизането на технологични гиганти като Xiaomi. По-рано този месец Xiaomi пусна на пазара своя електрически автомобил SU7 на цена, която е с около 4000 долара по-ниска от тази на Model 3 на Tesla. Освен това Xiaomi може да се похвали с по-дълъг пробег на новия си автомобил, което допълнително повишава нивото на конкуренцията.
В перспектива
Ценовата война на китайския пазар на електрически превозни средства вероятно ще продължи в близко бъдеще. Докато по-ниските цени могат да бъдат от полза за потребителите в краткосрочен план, дългосрочните последици за производителите остават несигурни. Дружествата може да се борят да поддържат рентабилност при намаляващи маржове, което може да повлияе на научноизследователската и развойната дейност и иновациите. Освен това една продължителна ценова война може да доведе до надпревара към дъното, застрашавайки стандартите за качество в преследването на пазарен дял.
Крайният резултат от тази ценова война ще зависи от няколко фактора, включително реакцията на потребителите, способността на компаниите да въвеждат иновации и да се диференцират, както и от потенциални правителствени интервенции, насочени към стабилизиране на пазара. С развитието на ситуацията инвеститорите ще следят отблизо развитието на сектора на електрическите превозни средства в Китай, като внимателно ще следят компаниите, които могат да се справят с тази предизвикателна среда и да се превърнат в лидери на този важен пазар.