Анализ на пречките и възможностите пред Alibaba

Акциите на компанията се сринаха от над 300 долара през 2020 година до под 70 долара за акция, отбелязвайки 75% спад.

Публикувано от Божидар Балевски яну 04, 2024 в Пазари

Alibaba, някогашен титан на Wall Street, се намира в средата на труден период, като акциите ѝ спаднаха със 75% през последните три години, което повдига въпроси за бъдещата ѝ траектория. Компанията, която в миналото е била символ на чуждестранните инвеститори в Китай, е изправена пред сериозни предизвикателства, включително отказ от плановете си за IPO на облачни услуги и поредица от управленски сътресения.


Изминалата година беше особено трудна за Alibaba, белязана от неуспехи, които хвърлиха сянка върху позициите на компанията, точно когато изкуственият интелект (ИИ) набира скорост. Подразделението за облачни изчисления, което е потенциален двигател на растежа, планираше публично предлагане, за да се възползва от разширяващия се пазар на ИИ. През ноември обаче Alibaba внезапно оттегли тези планове, което допринесе за спада на пазарната ѝ стойност в САЩ, която сега е по-ниска от тази на конкурента в областта на електронната търговия Pinduoduo.


От политическа гледна точка Alibaba е под прицела на китайските репресии срещу технологичните компании, като през 2021 година получи рекордна глоба от 2,8 млрд. долара за предполагаемо монополно поведение. Икономическите насрещни ветрове, свързани със забавянето на растежа в Китай, допълнително усложниха бизнес пейзажа на Alibaba.


Акциите на компанията, които някога се търгуваха за над 300 долара за акция през 2020 година, сега са паднали под 75 долара, което представлява зашеметяващ спад от 75%. Този спад подтиква към по-внимателно разглеждане на вътрешната динамика, пазарното позициониране и стратегическите отговори на външните предизвикателства от страна на Alibaba.


Вътрешни предизвикателства


Анализаторите посочват дълбоко вкоренени вътрешни проблеми в Alibaba, които предизвикват вътрешни конфликти за това как да се справи със сегашното си затруднение. Дънкан Кларк, първи съветник на Alibaba, изтъква опасенията си относно влошаването на пазарната позиция на компанията, особено в области като видео, излъчване на живо и отговора ѝ на конкуренти като Douyin. Управленската структура, белязана от сътресения и напускания, допринася за сложността на предизвикателствата пред Alibaba.


Douyin, китайският аналог на TikTok на ByteDance, придоби известност, особено в сектора на продажбите на видеа на живо. Компанията се конкурира с Alibaba основно в сферата на електронната търговия, излъчването на живо и краткото видео съдържание. Въпреки че Alibaba и Douyin работят в различни сектори, те се пресичат в области, в които се сливат ангажираността на потребителите, развлеченията и онлайн пазаруването.


Брайън Уонг, бивш вицепрезидент на Alibaba Group, признава, че напускането на персонала може да се дължи на размера и бюрокрацията на компанията, създаващи реалност, която някои служители намират за предизвикателна.


Предизвикателства и конкуренция в облачния бизнес


Бизнесът с облачни услуги на Alibaba, който някога беше водещ играч, се сблъска с пречки, което е видно от отменените планове за първично публично предлагане (IPO) на облачни услуги. Мащабното преструктуриране на корпоративната структура през март беше последвано от няколко промени в управлението, свързани с облака, като Еди Ву пое ръководството като главен изпълнителен директор и изпълняващ длъжността ръководител на бизнеса с облаци. Даниел Джан, предишният главен изпълнителен директор на Alibaba Group, който стана изпълняващ длъжността ръководител на облачните услуги през декември 2022 гoдина, трябваше да остане начело на бизнес звеното, но неочаквано напусна през септември миналата година, което повдигна въпроси за лошо управление в подразделението за облачни услуги.


Отмененото първично публично предлагане на облачни услуги не само повлия на стимулите на служителите, но и повдигна въпроси относно способността на Alibaba да се конкурира ефективно. Конкуренцията в облака от страна на компании като Huawei се засили. Въпреки че Alibaba остава най-големият играч на китайския пазар на облачни услуги, стратегическият фокус на Huawei върху подобряване на ангажираността с бизнес партньорите постепенно увеличава пазарния ѝ дял. Звената за облачни услуги на Alibaba и Tencent започнаха да преследват подобна стратегия едва през 2023 година, което потенциално може да повлияе на конкурентното им предимство.


Alibaba обвини ограниченията на САЩ върху продажбите на чипове в Китай за решението да изтегли IPO-то за облачни услуги. Компанията отчете скромен ръст от 2% на годишна база на приходите от облачния бизнес през тримесечието, приключило на 30 септември, подчертавайки предизвикателствата в този сегмент.


Стратегия за дистрибуторите и пазарна динамика


Опитите на Alibaba да разрасне бизнеса си с облачни услуги чрез привличане на големи клиенти от трети страни - дистрибутори, може да се окажат неуспешни. Търговските посредници, които действаха като дистрибутори или агенти на Alibaba cloud, получаваха комисионни. Стратегията обаче доведе до недоволство сред тези дистрибутори, някои от които се обърнаха към други участници на пазара.


Плановете на Alibaba да пусне на борсата своя логистичен бизнес Cainiao и веригата магазини за хранителни стоки Freshippo са сигнал за намерението ѝ да продължи да се разширява. Въпреки това пазарът на първични публични предлагания в момента е разклатен, особено за китайските компании, които търсят получаване на чуждестранен капитал. Съобщава се, че оценката на звеното за облачни услуги на Alibaba е паднала под очакванията, което отразява трудните пазарни условия.


Бъдещето пред Alibaba


Въпреки тези предизвикателства Alibaba притежава значителни активи, включително огромна клиентска база и ценни данни. Потенциалът на компанията в областта на операциите с изкуствен интелект остава голям, при условие че успее да се справи с настоящите си предизвикателства. Усилията на компанията да се подготви за бъдещи възможности показват, че тя се стреми да въведе ред в собствената си къща и потенциално да се подготви за следващия важен етап от развитието си.


В заключение, неотдавнашните трудности на Alibaba подчертават динамичния характер на технологичната индустрия и предизвикателствата, пред които са изправени дори най-известните играчи. Отговорът на компанията на пазарните промени, конкуренцията и вътрешните проблеми ще определи нейната бъдеща траектория. Пътят на Alibaba, който някога се характеризираше с бърз растеж, сега изисква стратегическа преоценка, за да възвърне статута си на мощна сила в технологичния пейзаж.