; ;
Кой “притежава” онлайн потребителите в Европа?

Кой “притежава” онлайн потребителите в Европа?

Българите пазаруват все повече онлайн

Публикувано от Божидар сеп 20, 2024 в България

Конкуренцията между азиатските гиганти в областта на онлайн търговията на дребно, Shein и Temu, прерасна в ожесточена съдебна битка. Междувременно бизнесът в България и в цяла Европа се бори с това как да устои на нарастващия натиск от страна на тези мега платформи за бърза мода. Наред с това електронната търговия в ЕС бележи значителен ръст, което я превръща в бойно поле, на което по-големите играчи постепенно изпреварват по-малките търговци на дребно.


Българската асоциация за електронна търговия (БЕА) отбеляза: „Бъдещето на електронната търговия не е в многобройните нишови магазини, а в големите платформи.“


Shein срещу Temu: интензивна правна конфронтация


Само преди месец Shein, онлайн платформа за бърза мода, произхождаща от Китай, подаде съдебен иск срещу своя конкурент Temu. Shein обвинява Temu в кражба на дизайни, копиране на изображения на продукти и участие в измамни дейности.


В жалбата, подадена до федералния съд във Вашингтон, се твърди, че Temu е придобила популярност както в Европа, така и в САЩ, като е субсидирала ниските си цени чрез съмнителни практики. Те включват насърчаване на продавачите да предлагат фалшиви продукти, откраднати дизайни и артикули, които не отговарят на изискваните стандарти.


Интересно е, че самата Shein е била обект на няколко съдебни дела от модни марки и дизайнери, обвиняващи платформата в кражба на техни дизайни и продажба на фалшификати на своя сайт за електронна търговия.


В изявление за *Euronews* говорител на Temu отговори на иска на Shein, като нарече дързостта на Shein „невероятна“.


Новият иск е само поредната глава в продължаващата вражда между двете компании, които многократно са се изправяли пред съда в САЩ.


В предишно дело Temu, собственост на базираната в Китай PDD Holdings, твърди, че Shein принуждава производителите на облекло да сключват нелоялни споразумения, за да им попречи да работят с Temu. Temu също така твърди, че Shein е сплашвала доставчиците с мафиотски тактики, за да попречи на разширяването на дейността на Temu в САЩ.


От друга страна, Shein обвинява Temu в измамни бизнес практики, подвеждане на потребителите и създаване на фалшиви акаунти в социалните медии, използващи името на Shein, за да пренасочат трафика към платформата на Temu. Въпреки произхода си от Китай, Shein е почти непозната в родината си, като популярността ѝ се ограничава основно до западните пазари като САЩ и ЕС.


Българските предприятия са изправени пред предизвикателствата на гигантите в областта на бързата мода


Съперничеството между тези две азиатски платформи за бърза мода е отделно от по-широката борба, която европейските търговци на дребно, включително тези в България, водят срещу наплива на източните си конкуренти.


Миналата седмица Българската търговско-промишлена палата (БТПП) проведе поредната кръгла маса, за да подчертае сериозността на проблема. 


„Българските предприятия търпят значителни загуби поради агресивното навлизане на все по-популярните китайски платформи за електронна търговия“, отбелязаха представители на БКК. Данни на Европейската комисия разкриват, че 65% от пакетите от тези платформи се декларират с фалшиво занижени стойности. Изследване от Германия показва, че над 90% от тези пратки нарушават стандартите и не отговарят на различни нормативни изисквания.


Ниските цени, безплатната доставка и бързата въздушна доставка от Азия до Европа - резервирани месеци предварително - натоварват цялата верига за доставки на дребно. Българските търговци на дребно са загрижени дали тези стоки отговарят на европейските стандарти за здраве и безопасност.


Според Севдалин Спасов, председател на Българската асоциация за кръгов текстил, този въпрос е въпрос на национална сигурност. Секторът отбелязва 15% спад в приходите, а магазините затварят. Спасов призова за по-строги разпоредби относно здравните стандарти, намаляване или премахване на митническия праг от 150 евро и въвеждане на екотакси за търговците на бърза мода, които популяризират дрехи за еднократна употреба, които не могат да бъдат рециклирани.


Росица Карамфилова-Благова, съветник по въпросите на околната среда на президента Румен Радев, добави, че бързата мода има вредно въздействие върху околната среда и общественото здраве. Напливът от бързооборотни стоки води до бързо генериране на отпадъци, което от своя страна води до увеличаване на националните разходи за управление на отпадъците. Според нея въпросът е значим в екологичен, здравен, социален и дори морален план и трябва да бъде широко обсъждан.


Жанет Найденова, председател на БЕА, заяви, че тези китайски платформи също така подкопават конкурентоспособността на българските предприятия, като продават продукти, които компрометират безопасността, екологичните стандарти и защитата на данните.


Представителите на Националната агенция за приходите (НАП) и митническите органи обясниха, че не могат да направят почти нищо, тъй като по-голямата част от товарите от Китай влизат в ЕС през страни като Франция, Белгия и Германия, които отговарят за първоначалния контрол на вноса. От НАП отбелязаха, че от правна гледна точка китайските платформи спазват данъчните закони, включително плащанията на ДДС.


Топ 10 на българските онлайн магазини за 2022 г. Включва eMAG, Ozone, Technopolis, JYSK, eBAG, RemixShop, IKEA, Ardes, SportDepot и Zora.

Източник: Българска Е-Комерс асоциация


Дрехите доминират в онлайн пазаруването в България и ЕС


Платформите за бърза мода процъфтяват, защото дрехите остават най-популярната покупка онлайн както в България, така и в ЕС, според данни на Евростат от 2023 г.


Около 70% от хората на възраст между 16 и 74 години в ЕС са купували стоки или услуги онлайн за лична употреба през 2023 г., в сравнение с 56% през 2018 г. Дрехите и обувките са били най-често купуваните стоки, като 44% от онлайн купувачите в ЕС са ги поръчали през миналата година.


В България тенденцията е подобна. През 2023 г. 78% от онлайн купувачите са купували дрехи или обувки. Козметика са поръчвали 30%, а 27% са купували доставки на хранителни продукти.


България: изостава в онлайн пазаруването, но наваксва


България се нарежда на едно от последните места в ЕС по дял на населението, което пазарува онлайн, като през 2023 г. той ще бъде едва 45%, според данни на Евростат и Националния статистически институт. Румъния я следва плътно с 50 %. В другия край на спектъра страни като Нидерландия (92%), Дания и Швеция (89%) са лидери в онлайн пазаруването.


В България обаче се наблюдава значителен ръст на пазаруващите онлайн, като броят им се е удвоил от 21,7 % през 2019 г. до 45,2 % през 2023 г.


Карта на България, показваща процента на онлайн купувачи по региони за 2023 г. Най-висок процент (51.8%) е в Югозападния район, следван от Североизточния (43.8%) и Южен централен район (34.2%).