ЕС официално въведе митата срещу китайските електромобили

Ще видим ли ответен удар от страна на Китай?

Публикувано от Любомир Стойчевски окт 31, 2024 в Макроикономика

Новите мита на Европейския съюз върху китайските електрически превозни средства (ЕПС) влязоха в сила в сряда, 30 октомври, отбелязвайки промяна в търговските отношения, която може да предизвика отговор от страна на Китай. Тези мита, които могат да достигнат до 45,3 %, са следствие от обширно разследване на ЕС за предполагаеми несправедливи субсидии от Китай.


Решението на Европейската комисия завърши едногодишно разследване и доведе до разделение в Европа, като Германия изрази загриженост относно потенциалното въздействие върху автомобилната си промишленост, докато Франция подкрепя митата, за да се гарантира справедлива търговия. Новите тарифи добавят между 7,8 % (за Tesla) и 35,3 % (за китайската SAIC) към стандартното 10 % мито върху вноса на автомобили в ЕС.


Защо бяха наложени митата


Европейската комисия, която контролира търговската политика на ЕС, твърди, че митата са необходими, за да се противодейства на това, което тя описва като несправедливи субсидии в Китай, които включват преференциално финансиране и субсидии за земя, батерии и суровини, продавани на цени, по-ниски от пазарните. ЕС оценява излишъка от производство на електрически превозни средства в Китай на около 3 млн. автомобила годишно - два пъти повече от пазара на ЕС, което прави Европа ключова дестинация за износ, особено след като подобни тарифи в САЩ и Канада затварят други потенциални пазари.


Китай открито разкритикува решението на ЕС, като Министерството на търговията заяви: „Китай не е съгласен с това решение и не го приема“, като същевременно посочи, че ЕС е показал готовност да продължи преговорите за ценови ангажименти. Китай се надява да постигне „взаимно приемливо решение“, за да предотврати ескалация на търговското напрежение.


Междувременно Китайската търговска камара към ЕС осъди мерките като „протекционистки“ и „произволни“, като посочи ограничения напредък в преговорите за алтернативи на митата. В ясен отговор Пекин започна разследвания на европейския внос, включително на ракия, млечни продукти и свинско месо.


Германия се противопоставя на митата


Германия, най-голямата икономика в ЕС и водещ производител на автомобили, гласува против тарифите по-рано този месец, присъединявайки се към пет други държави. Десет държави членки подкрепиха тарифите, а дванадесет се въздържаха. Министерството на икономиката на Германия потвърди, че предпочита дипломатическия ангажимент, надявайки се да намали търговското напрежение, като същевременно защити промишлеността на ЕС. „Федералното правителство подкрепя отворените пазари, като се имат предвид силните връзки на Германия със световната икономика“, добави говорител.


Германските автомобилопроизводители изразиха загриженост, че по-високите китайски мита върху бензиновите автомобили с големи двигатели могат да окажат сериозно въздействие върху тях. Тези мита идват в момент, когато индустриалният сектор на Германия, включително автомобилната ѝ индустрия, е изправен пред работнически стачки за по-високи заплати, а Volkswagen обмисля да затвори местни заводи за първи път в 87-годишната си история.


Преговори между ЕС и Китай


Европейската комисия проведе осем кръга от технически преговори с Китай в търсене на алтернативи на митата, като и двете страни проучиха възможността за поемане на ангажименти за минимални цени на вносните автомобили. В петък те се договориха да продължат дискусиите въпреки „значителните различия“, според Комисията.


Все още не е ясно как тези мита ще се отразят на потребителските цени, тъй като някои производители може да поемат част от разходите. Макар че китайският износ на електрически превозни средства за ЕС е спаднал със 7% през първите девет месеца на 2024 г. в сравнение с предходната година, според Китайската асоциация за леки автомобили износът е нараснал с повече от една трета през август и септември преди налагането на митата.