Българите очакват ръст на заплатите според проучване на Paysafe

Все по-голяма част от заплатата отива за покупката на продукти от първа необходимост

Публикувано от Божидар Балевски сеп 27, 2024 в България

Скорошно проучване на финтех компанията Paysafe разкрива, че мнозинството от българските потребители очакват доходите им да нарастват с около 10% годишно през следващото десетилетие. В същото време много от тях изразяват опасения относно потенциалния спад на плащанията в брой, като предпочитат дебитните карти като най-разпространен метод за онлайн транзакции.


Изводите бяха представени от Джакомо Остин и Иван Петров, генерални мениджъри на Paysafe за България.


Според проучването 44% от българите са коригирали навиците си на харчене в сравнение с предходната година, като са пренасочили по-голяма част от бюджета си към стоки от първа необходимост като храна, комунални услуги и наем. Докладът на Paysafe, озаглавен „Inside the Wallet: Как потребителите харчат и спестяват през 2024 г.“ се подчертава, че потребителите не само са по-наясно с колебанията в цените на различните стоки и услуги, но и търсят по-широк спектър от възможности за плащане.


Проведено от Sapio Research по поръчка на Paysafe между май и юни 2024 г., проучването обхваща 14 500 респонденти (1000 в България) в 14 държави, включително Обединеното кралство, САЩ, Канада и няколко латиноамерикански и европейски пазара.



Спестяват ли българите?


В България храната заема най-голяма част от разходите на домакинствата, следвана от комуналните услуги. Проучването установи, че 58% от анкетираните печелят достатъчно, за да покрият месечните си разходи, 25% съобщават, че изпитват финансови затруднения, а 17% казват, че доходите им надвишават разходите.


Забележително е, че 24% от българите нямат никакви спестявания, което е най-високият процент в рамките на ЕС, докато 39% успяват да спестят по-малко от 6% от месечния си доход. Недвижимите имоти са най-популярният избор за инвестиция, като 19% спестяват, за да закупят първото си жилище, като този процент нараства до 32% за поколението Z. Освен това 27% от българите заявяват, че биха обмислили закупуването на втори дом.


Въпреки финансовите затруднения 51% от българите са оптимисти за бъдещите си доходи, като предвиждат годишен ръст на доходите от около 10% през следващите 5-10 години. 


Сигурността на онлайн разплащанията остава ключов проблем за всички потребители, като повече от половината от анкетираните я приоритизират като най-важен фактор при онлайн транзакциите.


Поведение при пазаруване онлайн


Около 23% от българските потребители биха се отказали от онлайн покупка, ако търговецът на дребно не предлага широк набор от методи за плащане. Тъй като безналичните транзакции стават все по-разпространени, 57% от българите изразяват притеснение, че парите в брой могат да изчезнат като начин на плащане. Освен това 39% заявяват, че биха предпочели да правят онлайн покупки, но да плащат в брой на физически обект. Това отразява забележително разминаване в нагласите, което може да е повлияно от демографски фактори.


Интересно е, че само 17 % от българите биха спрели да пазаруват онлайн, ако смятат, че личните им данни не са в безопасност, в сравнение с 37 % в световен мащаб.


Популярни методи за плащане


Дебитните карти остават най-често използваният метод за плащане при онлайн трансакции в България - 74% предпочитат тази опция, в сравнение с 53% в световен мащаб. Други популярни методи са банковите преводи (38%), цифровите портфейли (27%) и кредитните карти (23%). Според Paysafe всички тези методи за плащане са набрали популярност през последната година.


Кои методи за плащане онлайн се използват повече сеге спрямо 2023 г.

Източник: Paysafe


Появяват се и нови платформи за разплащане, като над половината (59%) от българските потребители са извършвали онлайн покупка чрез социалните медии. От тях 38% използват тази опция няколко пъти годишно. Освен това 35% вече използват смарт часовници или други носими устройства за плащания във физически магазини.


Скептицизъм към изкуствения интелект


Въпреки че изкуственият интелект все повече се интегрира в системите за разплащане, много българи остават скептични. Миналогодишното проучване на Paysafe описва ИИ като недостатъчно използвана възможност. Тази година 21% от българските потребители на възраст 18-43 г. подкрепят използването на ИИ за подобряване на платежните процеси в сравнение с 36% в световен мащаб. Въпреки това 26% от хората над 60 години изразяват неудобство от ролята на ИИ в плащанията.


Paysafe признава, че системите с ИИ имат потенциала да направят плащанията по-персонализирани, ефективни и сигурни. Въпреки че потребителите може да не са въодушевени от задкулисната роля на ИИ в обработката на плащанията, те вероятно ще оценят безпроблемното преживяване, което той позволява, се отбелязва в доклада.


Според Иван Петров, старши вицепрезидент на отдел „Потребителски технологии“ и генерален мениджър на Paysafe България, досега ИИ е бил най-разпространен в процесите на проверка на плащанията, предвид способността му да обработва големи обеми от данни. Очаква се обаче дигиталните портфейли да бъдат основното пространство, в което ИИ ще окаже по-голямо влияние в близко бъдеще, подобрявайки потребителското изживяване чрез интерактивни функции и нови услуги.