Трябва ли Европа и САЩ да обединят сили срещу индустриалната експанзия на Китай?

Призив на Джанет Йелън преди среща на върха на Г-7 повдига важен въпрос

Публикувано от Божидар Балевски май 22, 2024 в Макроикономика

Министърът на финансите на САЩ Джанет Йелън подчерта във вторник необходимостта САЩ и Европа да се справят съвместно с индустриалните стратегии на Китай, за да запазят конкурентоспособността на своите производители. Говорейки за значението на американско-европейския съюз във Франкфурт, Йелън изтъкна заплахата, която представлява свръхпроизводството в Китай в различни отрасли, което засяга предприятията както в Америка и Европа, така и в развиващите се страни.


Йелън подчерта глобалните последици от промишлените дейности на Китай, заявявайки: „Макар че промишлената политика на Китай може да изглежда далечна, без координиран и стратегически отговор устойчивостта на предприятията в нашите страни и по света е застрашена.“


Това изявление следва неотдавнашното налагане от администрацията на Байдън на значителни нови мита върху редица китайски продукти, включително електрически превозни средства, соларни панели, полупроводници, компоненти за батерии и стомана. Тези мерки са насочени към отрасли, които САЩ считат за стратегически.


През април Йелън вече предупреди китайските официални лица, че САЩ ще противодействат на всякакви опити на Китай да доминира на световните пазари с прекалено евтин износ.


По време на получаването на почетна степен от Франкфуртското училище по финанси и мениджмънт Йелън спомена, че Европейският съюз и други държави също проучват подобни мерки за справяне с наплива на китайски електромобили и друг внос.


Освен това Йелън призова за единна позиция на Европа и САЩ срещу руската агресия и иранската подкрепа за тероризма. Тя се застъпи за съвместен подход за използване на замразените руски активи на стойност около 300 млрд. долара в подкрепа на Украйна.


Подчертавайки спешността на ситуацията, Йелън заяви: „Изключително важно е да работим заедно, за да използваме обездвижените руски активи в полза на Украйна.“ Тя посочи, че този въпрос ще бъде централна тема на предстоящата среща на върха на Г-7 в Стреза, Италия, където ще се застъпи за използването на постъпленията от тези активи за осигуряване на значителен заем за Украйна. Очаква се финансовите лидери на страните от Г-7 да обсъдят това предложение по-късно през седмицата.


Какви мита ще наложи Байдън срещу китайския внос?


Администрацията на Байдън обяви актуализация на тарифната си политика, насочена към китайските електромобили и други важни продукти. Това действие бележи значителна стъпка в продължаващата търговска динамика между САЩ и Китай. Предлагаме ви преструктурирано обобщение на новите корекции на тарифите:


  • Електрически превозни средства (ЕПС): Белият дом увеличи значително тарифата за китайските електрически превозни средства, като я повиши от 25 % на 100 %. Освен това дългогодишното мито от 2,5 % върху всички вносни автомобили остава в сила.

  • Стомана и алуминий: Тарифите за определени стоманени и алуминиеви продукти ще се повишат тази година до 25% от нула или 7,5%.

  • Полупроводници: До 2025 г. митата върху полупроводниците ще нараснат до 50 %, което е значително увеличение спрямо сегашните 25 %.

  • Соларни клетки: Тарифата за соларните клетки, както самостоятелни, така и сглобени в модули, ще се удвои от 25 % на 50 %.

  • Батерии и важни минерали: Тарифите за литиево-йонните батерии за електрически превозни средства ще се увеличат до 25 % от сегашните 7,5 % през тази година. По подобен начин тарифите за компонентите на батериите и някои критични минерали, като естествен графит и постоянни магнити, ще се увеличат до 25%, като някои промени ще влязат в сила през тази година, а други - през 2026 г.

  • Оборудване за здравеопазване: Медицински изделия като спринцовки и някои игли ще бъдат обложени с повишение на митата от нула на 50% през тази година. Тарифите за специфични лични предпазни средства и гумени медицински ръкавици също ще бъдат увеличени до 2026 г.

  • Кранове: Тарифите за кранове от кораб до бряг ще се увеличат от нула на 25 %, което е в отговор на опасенията за сигурността на технологиите в товарните кранове, произвеждани в Китай.


Длъжностни лица от администрацията на Байдън уточниха, че новите мита произтичат от задълбочен преглед на митата по раздел 301 от Търговския закон от 1974 г. и не са политически мотивирани. Те също така увериха, че не се очаква тези мита да доведат до инфлация или да увеличат разходите на американските потребители. До колко това е така само времето ще покаже.