Швейцария не може да е вечно неутрална

Държавата се чувства притисната между двата полюса

Публикувано от Божидар Балевски авг 20, 2024 в Политика

Независимата позиция на страната става все по-трудна за поддържане в променящия се глобален политически пейзаж.


Швейцария е сред първите западни държави, които официално признават Китайската народна република през 1950 г., установявайки дългогодишни взаимоотношения, които са съпътствани както от успехи, така и от предизвикателства. През 2013 г. швейцарските бизнес лидери отпразнуваха подписването на споразумение за свободна търговия (ССТ) с Китай - сделка, която се очакваше да промени международната търговия и потенциално да даде нов тласък на индустриалния сектор на Швейцария. Десетилетие по-късно обаче вълнението около споразумението за свободна търговия се разсея, тъй като глобалното напрежение, особено между САЩ и Китай, хвърли сянка върху бъдещето му.


Швейцария не може да не заема позиция


Несигурността около ССТ е само един от примерите за това как Швейцария усеща натиска между съперничещите си световни сили, което поставя под въпрос традиционната ѝ позиция на неутралност и независима икономическа политика. Тъй като САЩ увеличават усилията си за ограничаване на достъпа на Китай до съвременни технологии, а Европейският съюз се присъединява все по-тясно към Вашингтон, швейцарските компании, особено във високотехнологичните отрасли, се намират в несигурно положение.


През 2023 г. базираният в Цюрих индустриален гигант ABB Ltd. се сблъска с проверката на комисия на Конгреса на САЩ за участието си в китайски държавни предприятия, като подчерта опасенията за рисковете за киберсигурността и уязвимостта на веригата за доставки. По подобен начин швейцарските фармацевтични и биотехнологични сектори следят отблизо новото законодателство на САЩ, което може да ограничи сътрудничеството им с Китай.


„Налице е нарастващо чувство на безпокойство“, казва Жан-Филип Кол, заместник-директор на Swissmem, асоциация, представляваща швейцарските машиностроителни и електротехнически индустрии. „Геополитическото напрежение е особено тревожно за компаниите, произвеждащи високотехнологични продукти - област, в която швейцарските компании са отличници. Тези проблеми не бяха толкова актуални преди пет-десет години.“


Геополитическите предизвикателства пред Швейцария станаха по-ясно изразени напоследък. Страната бе подложена на критики от западните съюзници за това, че отказа да позволи изпращането на нейно оръжие в Украйна по време на конфликта с Русия и за това, че се твърди, че е проявила небрежност при прилагането на санкциите срещу Москва. Решението на Швейцария да се присъедини към санкциите на ЕС срещу Русия беше възприето от мнозина като значителна промяна в сравнение с дългогодишния й неутралитет.


Отношенията на Швейцария с Китай са също толкова сложни. Въпреки усилията за модернизиране на споразумението за свободна търговия, решението на Китай да пропусне преговорите по Украйна и други въпроси, проведени с посредничеството на Швейцария, предизвика въпроси. Междувременно швейцарската агрохимическа компания Syngenta Group, собственост на китайската Sinochem Holdings, наскоро оттегли дълго отлаганото първично публично предлагане на стойност 9 млрд. долара в Шанхай, което подчертава регулаторните рискове за чуждестранните компании, работещи в Китай.


Кого ще подкрепи Швейцария?


Въпреки тези предизвикателства износът на Швейцария за Китай, включително машини, фармацевтични продукти и часовници, нарасна значително, изпреварвайки този от ЕС и САЩ. Въпреки това страхът, че ще бъдат принудени да избират между САЩ и Китай, е голям за много швейцарски компании. „Оттеглянето от Китай би било невъзможно и би приличало на „частична ампутация“ на бизнеса им“, добавя Кол.


Швейцарското правителство продължава да се ангажира с поддържането на добри отношения с Китай, но е изправено пред нарастваща вътрешна критика, подхранвана от опасенията за китайска намеса и шпионаж. Доклади на Швейцарската федерална разузнавателна служба сочат, че разузнавателните дейности на Китай в Швейцария може да са по-обширни от тези на Русия, което предизвиква тревога сред швейцарските служители.


През 2022 г. Швейцария тихо реши да не следва санкциите на ЕС срещу Китай заради предполагаеми нарушения на човешките права в Синдзян, а наскоро реши да не удължава настоящата си стратегия за Китай след края на годината. Критиците твърдят, че тези решения отразяват желанието да се избегнат икономически последици и да се поддържат благоприятни отношения с Китай, особено преди 75-годишнината на швейцарско-китайските дипломатически отношения през 2025 г.


Симона Грано, експерт по Китай в Университета в Цюрих, смята, че нежеланието на Швейцария да разглежда чувствителни въпроси като правата на човека в отношенията си с Китай отразява остарялото убеждение, че тя може да продължи да се движи по среден път в международните отношения. „Подходът на Швейцария става все по-неустойчив с нарастването на геополитическото напрежение в световен мащаб“, отбелязва тя.


Тъй като САЩ засилват контрола върху износа на Китай, Швейцария може да се окаже по-трудно да запази независимата си позиция. Двупартийният закон Biosecure Act, който в момента си проправя път през Конгреса на САЩ, може да окаже значително въздействие върху швейцарската фармацевтична промишленост, която разчита в голяма степен на китайски фирми по цялата верига на доставки. За швейцарските дружества тази нарастваща взаимозависимост се превръща в сериозен проблем.


Майкъл Алторфер, главен изпълнителен директор на Швейцарската асоциация по биотехнологии, описва закона Biosecure Act като „следващия етап на протекционизма в Америка“. Той предупреждава, че дори законът да не бъде приложен изцяло, той може да доведе до промени в поведението на швейцарските компании, водени от желанието да се избегнат потенциални конфликти с американските разпоредби.


Дълбоките връзки на Швейцария с Китай датират от десетилетия, като компании като Schindler Holding AG са създали съвместни предприятия в Китай още през 80-те години на миналия век. Новите геополитически реалности обаче принуждават швейцарските компании да преразгледат стратегиите си. Ален Граф, старши консултант и експерт по Китай в Switzerland Global Enterprise, отбелязва, че основното притеснение на много компании е дали бизнесът им с китайски държавни предприятия може да застраши дейността им в САЩ.


Тези опасения усложняват и усилията за актуализиране на споразумението за свободна търговия с Китай. Всяко ново споразумение вероятно ще бъде подложено на референдум в рамките на швейцарската система за пряка демокрация и не е ясно дали обществеността ще подкрепи споразумение без строги разпоредби относно правата на човека и условията на труд.


За Пекин преразглеждането на споразумението за свободна търговия е от голямо политическо значение, тъй като е изправен пред нарастващ протекционизъм от страна на Запада. Укрепването на връзките с Швейцария би могло да послужи като модел за други европейски държави, за да се избегнат търговски конфликти с Китай.


Петер Бахман, бивш изпълнителен директор на Швейцарско-китайската търговска камара, смята, че нуждата на Швейцария от ССТ е станала по-важна с промяната на глобалната динамика. „В миналото Швейцария се е фокусирала върху адаптирането и сключването на сделки, което досега е работило добре“, казва той. „Но днес други ценности стават все по-важни.“


Докато Швейцария се бори с тези предизвикателства, способността ѝ да запази независимата си външна политика и да се ориентира в сложния геополитически пейзаж ще бъде поставена на изпитание.