Напрежението в Червено море изстрелва оценките на корабните компании до нови висоти

Нападенията на хутите в Червено море увеличават стойността на корабните компании с 22 млрд. долара.

Публикувано от Божидар Балевски дек 22, 2023 в Макроикономика

В изненадващ обрат на събитията нападенията на хутите срещу търговски кораби в Червено море предизвикаха шокови вълни в морската индустрия, като оказаха значително въздействие върху пазарната капитализация на големите публично търгувани корабни компании. От 12 декември насам, когато нападенията ескалираха, колективната пазарна капитализация на тези компании нарасна с впечатляващите 22 млрд. долара.


Световната икономика разчита до голяма степен на корабоплаването, което е гръбнакът на международната търговия. Безпроблемната и ефективна верига за доставки е от жизненоважно значение за движението на стоки между континентите. Сред ключовите играчи в този отрасъл са най-големите корабни компании в света, прекосяващи океаните и свързващи производители и потребители по целия свят. Сега ще разгледаме накратко и най-големите компании в сектора, които формират съвременната верига за доставки.


A.P. Moller-Maersk Group

Начело на списъка е A.P. Moller-Maersk Group - датски конгломерат, известен с огромния си флот от контейнеровози. С над стогодишна история Maersk управлява над 700 кораба, предлагайки широка мрежа от услуги, които свързват пристанищата във всяка точка на света.


Mediterranean Shipping Company (MSC)

MSC, със седалище в Женева, е близък претендент, който може да се похвали с впечатляващ размер на флота, съперничещ на Maersk. Управлявайки около 560 кораба, MSC играе ключова роля в поддържането на световните търговски потоци.


Група CMA CGM

Френският корабен гигант CMA CGM се нарежда на трето място, като разполага с широка мрежа от контейнеровози. С придобиването на NOL и APL компанията затвърди позициите си по ключови търговски маршрути.


COSCO Shipping

Китайската компания COSCO Shipping е сила, с която трябва да се съобразяват в морската индустрия. Това държавно предприятие притежава една от най-големите флоти в света, която стратегически позиционира Китай като глобален търговски център.


Hapag-Lloyd

Hapag-Lloyd, германска корабна компания, има дългогодишно присъствие в международната търговия. Тя разшири обхвата си чрез стратегически сливания, затвърждавайки позицията си на основен играч.


Evergreen Marine Corporation

Известна с това, че през 2021 година един от нейните кораби заседна в Суецкия канал, което предизвика глобални проблеми във веригата за доставки, тайванската Evergreen Marine Corporation заема висока позиция в сферата на морския транспорт. Разпознаваем заради отличителните си контейнери със зелен цвят, обширният флот на Evergreen се движи по жизненоважни търговски маршрути.


Какво се случи последните седмици


Основната причина за този скок на цените са стратегическите решения на корабните компании да отклонят корабите си от обхванатото от конфликти Червено море. Тъй като разходите за застраховки в региона се покачват, много кораби избират по-дълги маршрути, заобикаляйки Суецкия канал, който свързва Азия и Европа. Това заобикаляне на Африка не е без последствия, тъй като удължава пътуванията и намалява броя на корабите, които са на разположение за наемане.


Глобалната логистична компания Keuhne+Nagel разкри, че 103 контейнеровоза вече са избрали да плават около Африка, като се очаква броят им да нарасне през следващите дни. Това не се ограничава само до контейнеровозите - дори собствениците на петролни танкери включват гъвкавост на маршрутите в своите чартъри, избягвайки неспокойните води на южната част на Червено море. Големи играчи като BP Plc и Equinor ASA също избягват този нестабилен регион.


Индексът Solactive Global Shipping Index, включващ водещите световни корабни компании, отбеляза забележително увеличение на общата пазарна капитализация. На 12 декември индексът възлизаше на 166,2 млрд. долара, а от сряда насам се е покачил до почти 190 млрд. долара.


Преодоляване на предизвикателствата


Въпреки че този скок в пазарната оценка отразява непосредственото въздействие на напрежението в Червено море, той също така насочва вниманието към по-широките последици за корабоплавателната индустрия. Решението да се изберат по-дълги маршрути е свързано със собствен набор от предизвикателства, които оказват значително влияние върху предлагането на плавателни съдове.


Удължените плавания означават, че флотите са обвързани за по-продължителни периоди, което ограничава тяхната наличност за нови чартъри. Това намаляване на предлагането на плавателни съдове има верижен ефект върху цялата верига за доставки, като причинява потенциални смущения, тъй като плавателните съдове пристигат на местоназначенията си по-късно от предвиденото и впоследствие се сблъскват със забавяния при осигуряването на нови товари.


За корабоплавателните компании балансът между оптимизирането на маршрутите за безопасност и осигуряването на оперативна ефективност става все по-сложен. Нестабилността в региона на Червено море наложи преоценка на традиционните маршрути за корабоплаване, което доведе до по-широка дискусия в индустрията за намаляване на геополитическите рискове и опазване на глобалните вериги за доставки.


Частните корабни компании също са готови да се възползват


Не само публично търгуваните гиганти в сферата на корабоплаването могат да спечелят от смущенията в Червено море. Стотици частни корабни компании вероятно ще се възползват от повишените разходи за превоз на товари, които ще се превърнат в преобладаваща тенденция в отрасъла. Продължаващото напрежение в Червено море напомня за деликатния баланс между глобалните проблеми на сигурността и сложната мрежа от взаимосвързани вериги за доставки, които подхранват международната търговия.


Докато морската индустрия се бори с тези предизвикателства, променящата се ситуация в Червено море продължава да определя стратегиите на корабните компании, подчертавайки необходимостта от адаптивни и устойчиви подходи в постоянно променящия се геополитически пейзаж.