Любимият показател за инфлацията на ФЕД се повиши

Ценовият индекс на разходите за лично потребление, изключващ храните и енергията, се повиши с 2,8% на 12-месечна база.

Публикувано от Божидар Балевски мар 29, 2024 в Макроикономика

Най-внимателно наблюдаваният от Федералния резерв показател за инфлацията - базовият индекс на цените на личните потребителски разходи (Personal Consumption Expenditures) - се повиши с 2,8% на годишна база през февруари, което съвпадна с очакванията на анализаторите. Това показание, наред с нарастването на потребителските разходи, предполага, че ФЕД вероятно ще запази настоящия си изчаквателен подход към лихвените проценти в близко бъдеще.


Базовият PCE отговаря на очакванията, инфлационният натиск се запазва


Базовият показател на личните потребителски разходи, който изключва променливите цени на храните и енергията, се разглежда от ФЕД като по-надежден индикатор за основните инфлационни тенденции. Данните за февруари потвърждават, че инфлацията остава над целта на централната банка от 2% годишен растеж. Макар че базовият PCE показател се задържа на ниво от 0,3% на месечна база, годишният темп остана над целевия от 2% за 36-и пореден месец.


Основният PCE индекс съвпада с оценките, но разходите за енергия играят важна роля


Основният PCE индекс, който включва цените на храните и енергията, също съвпадна с прогнозите, като нарасна с 0,3% на месечна база и с 2,5% на годишна. Нарастващите разходи за енергия, особено увеличението от 2,3%, допринесоха значително за показателя на водещата инфлация. Макар че индексът на хранителните стоки отбеляза скромно повишение от 0,1%, натискът от страна на стоките с 0,5% беше основният фактор, който повиши инфлацията през февруари. Това контрастира с тенденцията, наблюдавана през последната година, когато инфлацията при услугите изпреварваше инфлацията при стоките.


Потребителските разходи се увеличават, а ръстът на личните доходи изостава


Потребителските разходи надхвърлиха очакванията, като през февруари нараснаха с 0,8% в сравнение с прогнозираното увеличение от 0,5%. Този стабилен показател за разходите предполага потенциал за по-нататъшен инфлационен натиск. Личните доходи обаче нараснаха с по-бавен темп от очакваното, като се увеличиха с 0,3% спрямо очакваните 0,4%.


ФЕД вероятно ще остане в режим на изчакване


Данните за инфлацията съвпадат с неотдавнашното решение на Федералния комитет по операциите на открития пазар (FOMC) да задържи лихвените проценти стабилни. Тъй като инфлацията продължава да е над целевата си стойност, ФЕД вероятно ще запази сегашния си подход на изчакване, докато не наблюдава по-устойчиво понижение към целта от 2%. Макар че членовете на FOMC прогнозираха три намаления на лихвените проценти с по четвърт пункт през 2024 година и 2025 гогидна, финансовите пазари очакват, че ФЕД ще остане в режим на задържане през май и евентуално ще започне да понижава лихвените проценти през юни.


Фокусът се измества към данните за пазара на труда


Анализаторите предполагат, че фокусът на ФЕД скоро може да се измести към пазара на труда. Макар че инфлацията продължава да буди безпокойство, отслабеният пазар на труда може да подтикне ФЕД да даде приоритет на насърчаването на икономическия растеж, което потенциално да доведе до по-ранно или по-значително намаляване на лихвените проценти, отколкото се предвижда понастоящем.


Продължаваща несигурност за бизнеса и инвеститорите


Продължаващото задържане на инфлацията представлява предизвикателство както за бизнеса, така и за инвеститорите. Предприятията са изправени пред перспективата за повишаване на производствените разходи, което може да повлияе на маржовете на печалбата. Инвеститорите се ориентират в пазарна среда, в която инфлацията и лихвените проценти остават несигурни фактори, влияещи върху инвестиционните решения.


Предстоящите месеци ще бъдат от решаващо значение за определяне на следващия ход на ФЕД. Постъпващите данни за инфлацията, заплатите и общите икономически резултати ще определят решенията на централната банка относно лихвените проценти и по-широката ѝ позиция по паричната политика.