Главният изпълнителен директор на Stellantis подава оставка
Защо се стигна до напускането на Карлос Таварес
Публикувано от Любомир Стойчевски дек 02, 2024 в Макроикономика
Главният изпълнителен директор на Stellantis NV Карлос Таварес, признат за своя опит в намаляването на разходите, се оттегли от поста си поради разногласия с управителния съвет относно стратегиите за справяне с намаляващите продажби и значителния спад в стойността на акциите на компанията.
В изявление, потвърждаващо по-ранни съобщения, Stellantis обяви, че Таварес ще бъде заменен временно от временен комитет, председателстван от Джон Елкан. Очаква се през първата половина на 2025 г. да бъде назначен постоянен главен изпълнителен директор.
Напускането на Таварес, по-рано от първоначално предвиденото, се дължи на различията между неговата визия за бъдещето на автомобилния производител и посоката на борда. След като оглави Stellantis от създаването ѝ през 2021 г. чрез сливането на PSA Group (компанията майка на Peugeot и Citroën) и Fiat Chrysler, Таварес първоначално планираше да остане до началото на 2026 г.
Напускането идва в труден период за автомобилната индустрия, белязан от забавящото се търсене на електрически превозни средства в Европа, икономическата несигурност в Китай и надвисналата перспектива за американски мита, тъй като Доналд Тръмп се подготвя за нов мандат в Белия дом. Оставката на Таварес съвпада с новината, че финансовият директор на Nissan Motor Co. Стивън Ма също се оттегля от поста, което отразява по-широкия натиск върху индустрията.
Борби и неуспехи
Таварес се опитваше да се възстанови от неуспехите, които накараха Stellantis да намали очакванията си за печалба и парични потоци през септември. Въпреки че много европейски производители на автомобили, като Volkswagen AG, се борят с подобни предизвикателства, сериозността на финансовите перспективи на Stellantis разтревожи инвеститорите.
Въпреки че потвърди годишните си финансови цели, акциите на Stellantis се сринаха с 38 % през последната година. Основните проблеми, включително остарялата гама от автомобили в САЩ, раздутите запаси и намаляващите продажби, предизвикаха критики от страна на инвеститорите, профсъюзите и дилърите. Таварес инициира промени в ръководството и обеща подобрения, но пазарният дял на компанията продължи да намалява в основни региони като Франция.
Преди това 66-годишният Таварес получи признание за работата си по преструктурирането на Renault SA, където се справи отлично под ръководството на Карлос Гон. В Stellantis той първоначално повтори този успех, като рационализира автомобилните платформи и намали броя на служителите. Напрежението обаче нарасна, тъй като профсъюзите и дилърите изразиха загриженост относно проблемите с качеството и забавянето на пускането на моделите, особено на пазара в САЩ, където марки като Jeep и Chrysler бяха изправени пред значителни предизвикателства.
Реакциите на напускането на Таварес бяха разнопосочни. Ерик Гордън, професор по бизнес в Мичиганския университет, отбеляза, че напускането на Таварес може да бъде приветствано от заинтересованите страни в САЩ, включително дилърите, доставчиците и клиентите, които са били недоволни от неговите стратегии.
Междувременно президентът на Обединените автомобилни работници (UAW) Шон Фейн похвали хода, определяйки го като положителна стъпка за работната сила, която е била „малтретирана твърде дълго“.
Поглед напред
Финансовият директор на Stellantis Дъг Остерман наскоро подчерта напредъка в решаването на проблемите с инвентара и подобряването на пазарния дял в САЩ. Въпреки това компанията продължава да се сблъсква с търкания с правителството на Италия относно нивата на производство. Елканн съобщи, че е информирал предварително италианския министър-председател Джорджия Мелони за оставката на Таварес, сигнализирайки за значителните последици от тази промяна в ръководството.
Тъй като автомобилният производител се подготвя да премине към ново ръководство, всички погледи ще бъдат насочени към способността му да се ориентира в един турбулентен пазар и да възстанови доверието на инвеститорите.