Честно ли постъпва Световната търговска организация?

Защо организацията прилага двойни стандарти за различните си членки?

Публикувано от Божидар Балевски юли 17, 2024 в Макроикономика

Според Нгози Оконджо-Ивеала, генерален директор на Световната търговска организация (СТО), настоящата среда за глобална търговия е предизвикателна, като ерозията на правилата на СТО и нарастващият протекционизъм водят до фрагментация. Тази тенденция бе подчертана от неотдавнашни действия, като например налагането от страна на Европейския съюз на мита в размер до 37,4 % върху китайските електрически превозни средства (ЕПС) след значителното увеличение на износа им за Европа.


„В момента световната търговия не преживява най-добрите си времена“, призна генералният директор на СТО Нгози Оконджо-Ивеала. Тя отбеляза нарастващия протекционизъм и фрагментарността на правилата на СТО като съществени проблеми. Тази фрагментация излезе на преден план с предприемането на защитни мерки от ЕС и САЩ срещу китайския внос. 


Неотдавна ЕС наложи временни мита върху вноса на китайски електромобили, след като през май САЩ решиха да приложат 100% мита върху китайските електромобили. Както Брюксел, така и Вашингтон обвиняват китайското правителство, че несправедливо субсидира своята индустрия за електромобили, позволявайки на производителите да изнасят на ниски цени, което застрашава работните места в западните страни. Президентът на САЩ Джо Байдън също така повиши митата върху различни други китайски продукти, считани за критични за бъдещите индустрии.


Намаляване на обема на световната търговия


В отговор на тези субсидии САЩ инвестират милиарди в зелени технологии чрез Закона за намаляване на инфлацията, за да намалят зависимостта си от китайския внос. Комисарят по търговията на ЕС Валдис Домбровскис подчерта значението на лоялната конкуренция, като заяви: „Приветстваме вноса и конкуренцията, но тя трябва да бъде лоялна.“


Миналата година обемът на световната търговия намаля за трети път от три десетилетия насам, като спадът от 1,2 % е свързан с по-високата инфлация и лихвените проценти. СТО прогнозира възстановяване през тази година, но фундаменталните промени в световната икономика продължават, изострени от събития като пандемията COVID-19 и нахлуването на Русия в Украйна. Тези смущения накараха държавите да дадат приоритет на икономическата и националната сигурност при вземането на решения за търговия и инвестиции, което се отрази на държави като Перу, Гана и Виетнам, които все по-често са принудени да избират между укрепване на икономическите връзки със западните сили или оста Китай-Русия.


Генералният директор на СТО Нгози Оконджо-Ивеала изрази загриженост относно възникващата търговска фрагментация, като подчерта увеличаването на търговията в рамките на сходно мислещи блокове. Тя предупреди, че това може да струва значително на световната икономика, като според проучванията на СТО потенциалните загуби са 5 %, а според МВФ - до 7 %, което се равнява на 7,4 трилиона долара в дългосрочен план.


Търговски бариери и глобални вериги за доставки


Налагането на мита върху китайските електромобили следва рязкото увеличаване на износа им за Европа, който нарасна от 1,6 млрд. долара през 2020 г. до 11,5 млрд. долара през миналата година, като сега представлява 37 % от целия внос на електромобили в ЕС. Дружества като BYD, Geely и SAIC са се възползвали от значителна държавна помощ. Йенс Ескелунд, председател на Търговската камара на ЕС в Китай, твърди, че тези дружества вече не се нуждаят от такава подкрепа, като подчертава дисбаланса, тъй като европейският износ за Китай е намалял с около една трета от 2017 г. насам, въпреки икономическия растеж на Китай.


Допълнителни бариери, като например оперативните ограничения в Панамския канал поради суша и прекъсванията на работата на Суецкия канал от нападенията на бунтовниците хути, допълнително утежниха световната търговия. Тези проблеми доведоха до увеличаване на транспортните тарифи, което се отрази на цените на дребно и потенциално повиши инфлацията точно когато централните банки започват да я контролират.


Ролята на СТО и бъдещите перспективи


Въпреки тези предизвикателства Нгози Оконджо-Ивеала смята, че търговията е показала устойчивост и предполага, че СТО може да помогне на държавите да разрешат различията си. Тя също така признава необходимостта от актуализиране на някои правила на СТО, за да се отговори по-добре на заплахите от изменението на климата. Размишлявайки върху историческия контекст на търговските тарифи, тя се надява да се избегне повторение на ответните тарифи от 30-те години на миналия век, които са имали пагубни последици в световен мащаб.


Като се занимава с тези въпроси и насърчава лоялната конкуренция, СТО има за цел да стабилизира световната търговия и да намали рисковете от засилен протекционизъм.