Как Европа се опитва да прецака Китай

Какви са възможните мита, които Европа ще наложи на Китай

Публикувано от Божидар окт 04, 2024 в Политика

Европейският съюз се подготвя за решаващо гласуване в петък, което може да доведе до въвеждане на мита в размер до 45 % върху електрическите превозни средства (ЕПС), внасяни от Китай - ход, който рискува да доведе до ескалация на търговското напрежение между ЕС и Пекин.


Гласуването следва заключението на Европейската комисия, че Китай предоставя несправедливи субсидии на своята индустрия за електрически превозни средства. В отговор на това Комисията предложи тези мита, за да предпази европейските производители на автомобили от това, което тя счита за нелоялна конкуренция.


Ако тарифите бъдат одобрени, има голяма вероятност Китай, един от основните търговски партньори на ЕС, да предприеме ответни мерки със свои собствени налози. Пекин вече осъди предложените мерки, като ги нарече протекционистки, и заплаши да наложи мита върху редица европейски експортни стоки, включително млечни продукти, свинско месо, ракия и автомобили.


През последните седмици китайските производители на електрически превозни средства отбелязаха ръст в цените на акциите си, стимулиран от мерките за стимулиране на икономиката на Китай и стабилните продажби през септември, като компании като XPeng Inc. и Li Auto Inc. отбелязаха ръст от над 30 % в Хонконг. Въпреки това резултатите им от началото на годината остават под натиск, тъй като притесненията за потенциални мита и засилена конкуренция продължават да оказват влияние върху пазара.


Мерките срещу Китай


27-те държави-членки на Европейския съюз са разделени по отношение на предложените търговски мерки. Германия, най-голямата икономика в ЕС, призова блока да се откаже от тарифния план, а министърът на икономиката Роберт Хабек предупреди за потенциална търговска война. Междувременно френският президент Еманюел Макрон отново изрази подкрепата си за митата, като разкритикува размера на китайските субсидии като „недопустим“.


Съгласно регламентите на ЕС Европейската комисия може да наложи тези мита за срок до пет години, освен ако 15 държави членки, представляващи поне 65% от населението на ЕС, не гласуват против предложението.


Ако митата влязат в сила, китайските производители на електромобили ще трябва или да поемат допълнителните разходи, или да ги прехвърлят върху потребителите, което може да се окаже труден момент, тъй като те вече са изправени пред забавяне на търсенето на вътрешния си пазар. Някои китайски производители на автомобили вече обмислят изграждането на заводи в Европа, за да заобиколят изцяло митата.


Въпреки това развитие на събитията, анализатори като Кевин Лау от Daiwa Securities смятат, че въздействието на митата върху китайските производители ще бъде сравнително малко, като се има предвид, че Европа представлява само малка част от глобалните им продажби. Така например през първите четири месеца на тази година Европа е представлявала едва 1-3 % от общите продажби на компании като BYD Co, Zhejiang Geely Holding Group Co и SAIC Motor Corp.


Дори и при предстоящото гласуване ЕС и Китай продължават да обсъждат, за да търсят алтернатива на митата. Преговорите се съсредоточават върху създаването на сложна рамка за регулиране на цените и обема на износа, която би могла да помогне за избягване на антисубсидийни мерки.


Задълбочаването на този търговски конфликт би могло да засегне значително германските производители на автомобили като Volkswagen AG и BMW AG, които през 2022 г. са продали общо 4,6 млн. автомобила в Китай.