Дивидентът е една от ключовите характеристики на публичните компании, които разпределят част от печалбата си към акционерите. Но защо дивидентът заема толкова централна роля, защо компаниите го изплащат и как да изчислите неговата стойност?
Тази статия обяснява основните видове дивиденти, най-честите погрешни представи, които заблуждават инвеститорите, и как правилно да гледате на дивидента през призмата на инвеститорите.
Дивидентът е част от печалбата, разпределяна към акционерите като възнаграждение за техните вложения и подкрепа на развитието на компанията. Той представлява доход от притежаваните акции и е начин за пасивен доход, който акциите предлагат.
Другият основен източник на доходност от акции е капиталовата печалба, която възниква при поскъпване на акциите и тяхната продажба на по-висока цена от покупната. Така инвеститорите могат да печелят както чрез получаване на дивиденти, така и чрез реализиране на капиталова печалба.
Решението за изплащане на дивидент се взима от съвета на директорите на компанията и зависи от вътрешната дивидентна политика, финансовото състояние на бизнеса и общата икономическа среда. Този избор е стратегически ход, който отразява оценката на ръководството за оптималното разпределение на печалбата.
Компаниите изплащат дивиденти, за да възнаградят акционерите и да дадат сигнал за стабилността и надеждността на управлението. Редовното разпределяне показва, че бизнесът генерира достатъчно печалба и има увереност в бъдещата си устойчивост.
Друг мотив за изплащане на дивиденти е повишаването на атрактивността на акциите за инвеститорите, търсещи стабилна доходност. Големи играчи — пенсионни фондове и застрахователни компании — често предпочитат дружества с редовни дивиденти.
Увеличенията на дивидента сигнализират за растеж и стабилност, докато намаленията или спирането му често подкопават доверието на пазара.
Въпреки привлекателността на паричните потоци, високата дивидентна доходност не е винаги положителен знак. Необходима е оценка на бизнес перспективите и възможностите за реинвестиране.
Изплатените дивиденти намаляват капитала на дружеството, което може да ограничи бъдещите инвестиции и дългосрочния растеж, ако средствата не бъдат реинвестирани.
Дивидентите могат да бъдат различни видове, всеки със своите отличителни характеристики и стратегически цели.
При този вид дивиденти инвеститорите получават фиксирана сума пари за акция. Например при €4 на акция и 100 притежавани акции, акционерът получава €400. Обикновено плащанията са на тримесечие, полугодие или година.
Ключови дати в процеса са:
Дата на обявяване – когато бордът взима решение и оповестява дивидента.
Дата на регистрация – определя акционерите, които имат право на изплащане.
Ex-dividend дата – след този ден нови купувачи не получават обявения дивидент.
Дата на плащане – денят, в който парите се изпращат към акционерите.
Паричният дивидент е предпочитан от компании, които искат директно да възнаградят инвеститорите и да демонстрират финансова стабилност.
Акционни дивиденти
При този вид дивиденти вместо пари акционерите получават допълнителни акции.
Например при 20% акционен дивидент притежател на 1 000 акции получава още 200, без мигновена промяна в общата стойност на инвестицията – цената на акцията се коригира според увеличения брой.
Предимство за компанията е липсата на изходящ паричен поток, а за инвеститорите – възможно данъчно облекчение спрямо паричните дивиденти.
Специални дивиденти
Те са еднократни и се одобряват при необичайни обстоятелства – силно годишно представяне или продажба на значими активи.
Обикновено са по-големи и без очакване за регулярно повторение. Подходящи са, когато компанията предпочита да разпредели излишъка към акционерите, вместо да го реинвестира в бизнеса.
Дивидентите се изчисляват по различни показатели и формули. Познаването и разбирането им е задължително за всеки инвеститор, за да може чрез тях той да анализира дивидентната политика на различните компании и да взима информирани инвестиционни решения.
Изчисляването на дивидент на акция се осъществява чрез следната формула: Дивидент на акция = Обща сума за дивиденти / Брой издадени акции
Ако предприятие има 2 милиона издадени акции и решава да раздели €1 000 000 като дивиденти, то тогава дивидентът на акция ще бъде €0.50 на акция.
Следващ основен показател е коефициентът на изплащане на дивиденти. Чрез него разбираме каква част от печалбата на акция се изплаща като дивидент.
Формулата е следната: Коефициент на изплащане = Дивидент на акция / Печалба на акция
За пример, ако компания има печалба на акция от 5 евро и изплаща дивидент от €0,50, коефициентът на изплащане е 10%.
За да изчислим общата сума, която акционерът ще получи, използваме следната формула: Обща сума дивиденти = Дивидент на акция × Брой притежавани акции
Ако искаме да задълбочим своя анализ и да видим колко пъти печалбата покрива дивидента, можем да намерим коефициентът на покритие на дивидента по този начин: Коефициент на покритие = Печалба на акция / Дивидент на акция
Използвайки всички споменати формули, инвеститорът може да се ориентира в динамиката на дивидентното изплащане и да взима по-информирани решения за своите позиции.
Сравняването на различни инвестиционни възможности може да се случи на база на дивидентната доходност. Тя представлява важен показател, който инвеститорите използват, за да оценят до колко една акция е добра инвестиция спрямо дивидента, който изплаща.
Можем да намерим дивидентната доходност чрез тази формула: Дивидентна доходност = (Годишен дивидент на акция / Текуща цена на акцията) × 100
За пример, ако една акция се търгува на цена от €500 и изплаща годишен дивидент от €30, дивидентната доходност е 6%.
Както споменахме в началото на статията, че дивидентът не винаги е положителен знак, същото се отнася и за дивидентната доходност. Случаи на висока дивидентна доходност могат да са поради спадове в акциите на бизнеса, дължащи се на слабо представяне. Също и ниска дивидентна доходност не е непременно слабост, защото кешовите средства могат да се реинвестират ефективно в бизнеса и това да води до дългосрочен растеж.
При анализ на дивидентната доходност е от значение да се изследват и анализират няколко фактора:
История на стабилни или нарастващи дивиденти;
Устойчивост на дивидента (парични потоци и задължения);
Сравнение на доходността с други компании в сектора;
Влияние на макроикономическите условия.
Дивидентната доходност има централна роля за инвеститорите, които търсят доходност от своите позиции или пък търсят утвърдени компании, които са доказали в рамките на десетилетия, че имат способността да изплащат дивиденти и са финансово стабилни.
Дивидентната доходност е динамичен показател и тя трябва да се гледа спрямо реалността, че се променя постоянно в зависимост от цената на акцията.
Дивидентът е сума, която публичните компании (акционерни дружества) изплащат на своите собственици. Тя е част от печалбата на компанията, която се разпределя между акционерите като възнаграждение.
Основните видове дивиденти са парични (изплащат кеш), акционни (дават допълнителни акции) и специални (еднократни извънредни дивиденти). Всеки вид има различни цели – от редовен доход до запазване на капитала или разпределение на еднократни печалби.
Дивидентната доходност показва текущата възвръщаемост на акцията, служи за сравнителна мярка спрямо други компании от същия сектор и в някои случаи може да бъде индикатор за устойчивост.