Volkswagen разочарова

Печалбата на Volkswagen спада с 20% през първото тримесечие заради по-ниски продажби.

Публикувано от Божидар Балевски апр 30, 2024 в Пазари

Резултатите на Volkswagen за първото тримесечие, публикувани във вторник, показват картина на автомобилен производител, който се движи в трудна среда. Оперативната печалба е спаднала с 20% на годишна база до 4,6 млрд. евро, което отразява по-ниските продажби и нарастващите разходи. Въпреки това, под заглавната цифра има признаци на устойчивост и ангажимент за дългосрочен растеж.


По-ниските продажби и неблагоприятният микс водят до спад на печалбата


Ключовият фактор за спада на печалбата е намалението на продажбите на автомобили с 2% на годишна база, които през първото тримесечие възлизат на 2,1 млн. единици. Това може да се отдаде на по-слабото търсене, особено на премиум марките на компанията като Porsche. Оперативната печалба на Porsche е намаляла с 29% до 1,2 млрд. евро и е отбелязала значителен спад от 16% в продажбите на единици в сравнение със същия период на 2023 година. Фолксваген обяснява това с циклите на разработване на продукти и забавянията на митниците, като подчертава потенциални временни смущения, а не фундаментална промяна в предпочитанията на потребителите.


Освен това Volkswagen посочва "неблагоприятния микс от държави, марки и модели" като фактор, допринесъл за спада на печалбата. Това предполага, че компанията може да е реализирала по-големи продажби в сегменти или региони с по-нисък марж в сравнение с по-печелившите си предложения.


По-високи разходи свиват маржовете


Спадът на печалбата бе допълнително утежнен от по-високите постоянни разходи. Въпреки че не е уточнено точното естество на тези разходи, те биха могли да бъдат свързани с текущите инвестиции в електрификацията, научноизследователската и развойната дейност или с прекъсванията на веригата за доставки.


Запазване на целогодишните насоки въпреки краткосрочните затруднения


Въпреки предизвикателствата през първото тримесечие, Volkswagen остава уверен, че ще постигне финансовите си цели за 2024 година. Това включва 5% увеличение на приходите от продажби и оперативен марж в диапазона между 7% и 7,5% за цялата година. Този оптимизъм зависи от няколко фактора.


На първо място, компанията очаква значителен тласък от пускането на пазара на над 30 нови модела във всички марки през годината. Тази продуктова офанзива би могла да събуди отново интереса на потребителите и потенциално да компенсира слабостта, която се наблюдава в премиум сегмента.


Второ, Volkswagen очаква ефектите от текущите си програми за ефективност да се проявят по-късно през годината. Тези програми биха могли да спомогнат за смекчаване на въздействието на нарастващите разходи и да подобрят общата рентабилност.


Реакция на инвеститорите и краткосрочни перспективи


Европейските пазари реагираха негативно на новината, като акциите на Volkswagen спаднаха с 2,6% в началото на търговията. Това може да отразява краткосрочна загриженост за устойчивостта на маржовете на печалба на компанията и способността й да постигне амбициозните си цели за цялата година.


Дългосрочната перспектива обаче дава основания за оптимизъм. Ангажиментът за електрификация и пускането на нови продукти позиционира Volkswagen да се възползва от нововъзникващите пазарни тенденции. Освен това увереността на компанията в целогодишните ѝ насоки предполага добре дефинирана стратегия за преодоляване на настоящите насрещни ветрове.


В перспектива


Следващите тримесечия ще бъдат решаващи за Volkswagen. Компанията трябва да осъществи успешно пускането на своите продукти на пазара, да осигури навременна доставка на автомобили и да управлява ефективно нарастващите разходи. Освен това поддържането на здравословен микс от марки и модели ще бъде от решаващо значение за постигане на целите за рентабилност.


Ако Volkswagen успее да се справи успешно с тези предизвикателства, той може да излезе от забавянето през първото тримесечие по-силен и добре позициониран за дългосрочен растеж в развиващия се автомобилен пейзаж. Фокусът ще бъде върху способността им да балансират краткосрочния натиск с дългосрочната си визия за електрификация и лидерство на пазара.