Трябва ли Tesla да се притеснява от последните доклади за резултатите на конкурентите?

Силни резултати на китайските EV производители правят битката с Tesla още по-интригуваща

Публикувано от Божидар Балевски май 02, 2024 в Пазари

Вoдещите китайски производители на електромобили Li Auto (LI), Nio (NIO) и XPeng (XPEV), както и гигантът в областта на електромобилите и батериите BYD (BYDDF), оповестиха данните си за доставките през април в условията на силна пазарна конкуренция. Докато акциите на Nio отбелязаха значителен ръст, реакциите на другите акции на EV бяха по-слаби.


Li Auto отбеляза спад в продажбите си в сравнение с март, докато BYD, XPeng и особено Nio отчетоха увеличение на доставките. През този период тези компании, заедно с други конкуренти, като подкрепените от Huawei марки EV и електронния гигант Xiaomi, представиха нови или актуализирани модели. Въпреки ожесточената конкуренция Nio се отличи със забележителен ръст на доставките, който отчасти се дължи на иновативното й предлагане на батерии като услуга (BaaS), което позволява на клиентите да наемат батерии, намалявайки първоначалните разходи за автомобила.


Външни пазарни влияния


Tesla, друг основен играч на китайския пазар на електрически превозни средства, преживя слаб април. Данните от индустрията сочат по-малък брой застрахователни регистрации на автомобили Tesla, въпреки агресивното намаляване на цените и стимулите на компанията, целящи да увеличат продажбите в региона. За разлика от това, новата политика на Китай за стимулиране на замяната на старите бензинови автомобили с електрически превозни средства или с автомобили с двигатели с вътрешно горене с по-ниски емисии може да промени динамиката на търсенето. Правителството предлага субсидия от 10 000 юана (1409 долара) за нови енергийни превозни средства, включително електрически превозни средства, работещи само с батерии (BEV), хибриди с възможност за включване към електрическата мрежа (PHEV) и превозни средства с горивни клетки, като субсидията за превозни средства с ниски емисии е малко по-ниска.


Разбивка на индивидуалните резултати


Li Auto: Доставени са 25 787 автомобила през април, което е с 11% по-малко от март, но с леко увеличение от 0,4% на годишна база. Компанията наскоро пусна на пазара Li Auto L6, по-компактен и достъпен SUV в гамата си, след като в края на април намали цените на цялата си моделна гама.

Nio: Постигна забележителен ръст, доставяйки 15 620 автомобила, което е с 31,6% повече спрямо март и с впечатляващите 134,6% повече спрямо предходната година. Nio продължава да подобрява продуктовите си предложения, както се видя на автомобилното изложение в Пекин с дебюта на ET7 2024 и обновения ES7.

XPeng: Отчетена е доставка на 9 393 електрически автомобила, което е скромно увеличение спрямо март. Компанията обнови моделната си гама и предложи значителни отстъпки, което съвпада с тенденциите в индустрията.

BYD: Водеща компания с 313 245 доставени автомобила през април, което показва солиден ръст спрямо март и зашеметяващото 49% увеличение на годишна база. Продажбите на PHEV на BYD изпреварват значително продажбите на BEV, което подчертава доминиращата позиция на компанията в сегмента на мулти-енергийните превозни средства.


Реакции на пазара и бъдещи перспективи


Пазарът на акции реагира различно на тези актуализации. Акциите на Li Auto и XPeng отбелязаха незначителни колебания, докато тези на Nio отбелязаха скок, вероятно поради иновативните си маркетингови стратегии и разширената моделна гама. Добрите данни за доставките на BYD показват, че скоро компанията може да си върне лидерството в продажбите на BEV от Tesla, особено след като продължи да разширява премиум и експортните си сегменти.


Тези събития показват бърза еволюция на китайския пазар на електрически превозни средства, повлияна от регулаторни промени и динамика на конкуренцията. Инвеститорите трябва да наблюдават тези тенденции отблизо, тъй като промените в потребителските предпочитания и правителствените политики могат да окажат значително влияние върху оценките на компаниите и по-широкия автомобилен сектор.